2006-03-01

Drömmar om penningböter

En av nattens drömmar lever kvar. Jag simmar i Kalmarsund för att nå de södra delarna av sundet. På vägen tillbaka norrut simmar jag in i Kalmar där staden i drömmen karaktäriseras av en stor friluftsanläggning.

När jag går upp på land blir jag ertappad av två polismän som frågat om jag simmat i Kalmarsund. Då svaret på frågan är jakande förklarar de att de måste utfärda ett bötesföreläggande på 6 000 kronor. Brottet är brott mot ordninglagen eftersom man inte får föra in havsvatten i Kalmars stadsanläggningar. Jag erkänner men när jag får höra penningbotens storlek bestämmer jag mig för att inte skriva under. Saken får nu gå till rättegång och jag kalkylerar med ett frikännande eftersom penningböter inte kan vara så höga som 6 000 kronor.

Drömtydning: Kalmar ligger inte långt från Oskarshamn där vi igår fick indikation på fågelinfluensa. Sedan är det den ständiga nojan att begå brott trots att man vill vara laglydig.

Inga kommentarer: