2006-05-11

Körkort för att få åka på supporterresor

I söndags var det livat i Göteborg och det var fotbollssupportrar som stod för tjafset. 100 personer greps för våldsamt upplopp och några personer anhölls senare. Som ett brev på posten kommer vi nu att få höra gnäll över polisens agerande.

Någon liten naiv idé kan jag väl ändå få skicka fram.

För att få följa med på supporterresor borde supporterklubbarna kräva ett litet körkort. Alla supportrar skall ha grundläggande kunskaper om sporten - typ hur stort är ett fotbollsmål och vad betyder offside. Givetvis avlägger man ett kunskapsprov där en fråga handlar om våldsamt upplopp. Det är så jobbigt att höra alla oförstående personer som repeterar sina mantra: "-Jag kastade inga stolar, -Jag gjorde ingenting, -Polisen bara tog mig och så vidare.

Det vore bra om det fanns ett kvitto hos supportrar att man förstår att man måste åtlyda en skingringsbefallning från polisen. Om jag inte gör det gör jag mig skyldig till brott. Varför inte ta med en fotboll till Göteborg och spela lite på Heden i stället för att kasta ölsejdlar och stolar på Avenyn.

Inga kommentarer: