2006-05-19

Leijonborg missbedömer läget

Meddelarrätt
Kyrkoordnaren finns på bloggen för att lära sig vad som sker här. Ett nytt media med möjligheter och faror. Genom att uppträda i bloggossfären hoppas jag få kunskaper och insikter som är nyttiga i framtiden. Min arbetsgivare (Svenska kyrkan) och våra fackliga organisationer är en av få organisationer utanför det allmänna som i handling värnar om medarbetarens rätt påtala missförhållanden. Vi gör det genom att ha regler om meddelarrätt i vårt kollektivavtal.

Lojalitet?
Att värna om yttrandefrihet är inte lätt då den ibland kan upplevas stå i motsats till de regler om lojalitet till arbetsgivaren som råder i svensk rättspraxis. Bloggen kommer att innebära att anställda och företrädare för organisationer, stat och kommun med flera kommer att uttrycka ord och tankar som skadar den som man förväntas ha lojalitet till.

Jag tror att vi inom kort kommer att få ett rättsfall i Arbetsdomstolen där någon privatanställd sägs upp på grund av personliga skäl mot bakgrund av vad han eller hon uttryckt i den privata bloggen. Jag är tämligen övertygad om att vi kommer att konstatera att yttrandefriheten är begränsad med hänsyn till den lojalitet som kan råda inom ramen för ett anställningsavtal. Även kyrkoordnaren tycker att lojalitet är en viktig komponent i ett anställningsförhållande. Men vi måste ha högt i tak för och tillåta att missförhållanden uppmärksammas.

Leijonborg skall inte beklaga - Han skall be om ursäkt
Två folkpartistiska förtroendevalda har på sina bloggar spridit rykten om statssekreterare Lars Danielssons privatliv. Dessa rykten har trissat upp debatten kring Danielssons kompetens och lämplighet som statssekreterare och ryktena har bidragit till hatkampanjer som vi tidigare sett drabba t.ex. Torbjörn Fälldin och Olof Palme. Ett onyanserat hat ovärdigt människor med empati och förstånd.

Socialdemokraternas partiledare Marita Ulvskog har uppmanat folkpartiets ledare Lars Leijonborg att be om ursäkt för sina partikamraternas bloggande. Leijonborg svarar att han beklagar att personer som företräder folkpartiet spritt felaktigheter och rykten. Han uttalar vidare att folkpartisterna inte var först och att anklagelserna mot just hans parti är en avledningsmanöver från socialdemokratiskt håll. Sådan argumentation använde jag själv som barn då jag betett mig dumt. -Det var inte jag det var han som började.

Jag tror att Leijonborg missbedömt situationen. Sannolikt därför att han, liksom de flesta av oss, inte riktigt har en bra bild över vad bloggande innebär.

Leijonborg borde ta klart avstånd från sina partikamraters handlande. Det räta skulle vara räfst och rättarting men också förlåtelse för den omogenhet och naivitet de folkpartistiska bloggskribenterna visat. Vi måste ta avstånd från ryktesspridning och bloggande som kan stimulera instabila människor att fyllas av personfixerat hat. Jag utgår från att min omgivning talar om för mig om jag hamnar i gränszonen. Jag lovar att lyssna.

Fara med källkritiken när ingen förstår något
Expressen avslöjar på fredagen att en av de alltför frispråkiga bloggarna, Johan Ingerö, stängt sin blogg. Därefter har den som tidningen uttrycker det kapats. Även denna "nyhet" vittnar om okunnigheten kring bloggandet. Ingerö har inte stängt sin blogg. Han utförde naturligtvis den enklaste åtgärden och raderade hela bloggen. Därefter är det enkelt för vem som helst att skapa en nya blogg på samma plats med samma namn. Förvisso har "kaparen" sannolikt gjort sig skyldig till förtal men problemet är att det sannolikt är få personer som inser hur det gått till. Denna okunskap är särskilt olycklig för journalister som ju uppenbart inte förstår vidden av den källkritik man måste ha när man citerar bloggen. Några som jag dock är övertygade förstår detta är Sveriges Radio P1 Ekots webbkrönika. Ekot har ju sedan den 10 september 2005 haft en webbkrönika och säkert lärt sig en hel del om vad som händer i bloggosfären.

Jag är övertygad om att redaktionen för Ekot är glada över att man just den 20 maj, dagen efter bloggexplosionen, har tagit tillfälligt uppehåll i bloggkrönikan. Nu kan redaktören Jörgen I Eriksson betrakta sina journalistkollegors arbete från åkådarbänk.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm I love the idea behind this website, very unique.
»

Anonym sa...

Very pretty design! Keep up the good work. Thanks.
»