2006-05-13

Nu är CUF ute och cyklar

Kyrkoordnaren är en gubbe och har därför som vana att ta sig för pannan och reagera över vad ungdomsförbunden tar sig till ibland. Jag har den senaste tiden upprörts över när MUF i Kronoberg propagerar för att legalisera sexköp. Händelserna krin SSU-ordförandens brist på omdöme i kontakten med alkohol har också fått mig att skriva.

Till dagens blad lägger jag ett rykande färskt beslut från CUF-stämman i Örebro. Centerungdomarnas rikstämma har röstat för ett förslag om att tillåta månggifte. - Vi tycker inte att vi ska reglera hur våra grannar ska leva sina liv, säger förbundsordförande Fredrick Federley till DN.

Det är beklämmande att CUF inte mer noga funderar över de klara nackdelarna med system som tillåter månggifte. Månggifte innebär förtryck av människor - oftast kvinnor. Det är en klar finess att eftersträva och stödja parrelationer. Vi kan på goda grunder säga att månggifte leder till att människor i sådana relationer mycket lätt tvingas in i en hackordning. Någon eller några kommer att förtrycka andra. Det räcker med allt förtryck som redan finns där män misshandlar kvinnor. Slutligen kan man fråga sig vem som efterfrågar månggifte. Jag ger mig tusan på att det är män som vill ha denna ordning och jag är orolig för att sådana här idiotförslag spär på och göder främlingsfientligheten.

Några ord att snobba med:
Polygami = Mångifte
Polyandri = En kvinna är gift med flera män
Polygyni = En man är gift med flera kvinnor
Monogami = Ja tack

Andra bloggar om: , , , , ,

2 kommentarer:

CV sa...

Om flera kvinnor vill dela på en man går det att göra ändå. Jag undrar vad centerungdomarna menar är radikalt med att en man kan spela ut flera kvinnor mot varandra. Patriarkala system är väl inget nytt precis.
För inte tusan kommer det att handla om att en kvinna har flera män.
RS
kulturbloggen.com

Per Westberg sa...

Javisst är mitt inlägg baserat på "subjektivistiskt moraliserande".

Att det inte skall finnas lagstiftning kring äktenskapet tror jag inte ett dugg på. Lika lite som affärslivet bara kan baseras på fria avtal.

Man kan ju alltid ta en fundera kring att det i alla kulturer verkar ha funnits olika regler kring rättsverkningar av äktenskap motsvarande. Är det en slump eller kan det vara ett behov som baserats på erfarenheter?