2006-06-26

Varför heter det skata?

En bloggare hade idag en fråga varför kvinnor ibland kallas skator. Det är inget uttryck som finns i min vokabulär men jag gjorde en liten utredning som blev väldigt intressant. Den kommer jag att använda i ett framtida middagstal.

Skata är könsneutralt
Från början användes uttrycket skata både på män och kvinnor. SAOB belägger uttrycket från Bellman - [Tvij sådan tull-special (dvs. tulltjänsteman)! Du babian, du skata!]. Slanguttrycket skata syftade ursprungligen på personer som sprang med skvaller. Precis som skatan tjattrade de. Att kvinnor tjattrar var naturligtvis en bild som män skapade sig förr i tiden. Gubbarna torde oftast ha varit kajor alluderande på fyllkajor. Kanske var det så att kajor ibland uppträde berusade på jästa bär?

Fågeln skata har dialektalt hetat skate precis som på norskan. Det är samma ord som engelskans skate vilket ju betyder skridsko men som också är namnet på fisken rocka. Detta ord syfter på rockan, men även skridskons långa svans.

Och lång svans det har skatan.

Fåglar och ord är underbara. Jag gillar skator. Pica Pica på er allihopa. Var fångar jag upp allt?

Inga kommentarer: