2006-10-17

Låg nivå på granskningen av regeringen


TT brukar ju ägna sig åt seriös journalistik och jag blir därför lite förvånad när jag ser att de listar vilka bilar regeringen har. Expressen, som verkar vara den tidning som ligger i hårdast för att avslöja ministrarna, fångar upp TT:s artikel och sätter rubriken och ingressen:

Bara två ministrar kör miljöbil
De nya ministrarna visar inget större miljömedvetande i sitt val av bil. Bara två kör miljöbil. De värsta miljöbovarna är statsminister Fredrik Reinfeldt och finansminister Anders Borg.
Brister i kartläggningen
Kartläggningen har många brister. Jag är till exempel övertygad om att vi är fler som har miljöbilar om ett par år. Dessutom vet vi ingenting om hur statsråden använder sina bilar. Kanske kör Reinfeldt med glädje sin mor elbil (jag vet inte om hon har någon sådan).

Katrineholm är ingen storstad
Finansminister Anders Borg kritiseras för att han kör omkring i en Ford Maverick, en bil som kan karaktäriseras som en stadsjeep (SUV
-Stadsjeepar ska bort från storstadstrafiken och Anders Borg är en
storstadsbo. I andra länder är det ofta högerpolitiker som är kritiska mot
stadsjeepar, säger Gröna bilisters talesman Mattias Goldmann.
Nej Anders Borg är inte en storstadsbo. Han bor i Katrineholm. Om han bor vid oplogade vägar vet jag inte men han lär ha en stor familj och han kanske är väldigt ansvarig när han har en sju-sitsig bil.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: