2006-10-14

Limbo i Vatikanen

Limbo inte bara en lek
Jag lyssnade på Människor och Tro på SR P1 nu i eftermiddags när jag var ute och åkte från en tjänsteförättning. I programmet berättade man att man inom romersk katolska kyrkan skulle skippa begreppet limbo.

Jag som trodde limbo var leken på barnkalaset där man skall gå under en ribba. Men nu vet jag att det är teologi i den höga skolan också

Limbo enligt katolikerna
Limbo kommer av latinets limbus som kant eller rand. Enligt den romersk-katolsk teologin är det ett mellantillstånd mellan himmel och helvete (men inte skärselden). Man skiljer mellan fädernas limbo för fromma som levt före Kristus och spädbarnens limbo för odöpta barn. Enligt limbo har odöpta barn inte tillträde till himlen och de förtjänar inte heller helvetet.

Nu tycker man det är dags att göra upp med detta trams och påven förväntas ta beslut under nästa år. Jag är övertygad. Alla barn kommer till himlen.

Om Limbo på engelska Wikipedia

Andra bloggar om: ,

3 kommentarer:

Per Westberg sa...

Jag blir imponerad av den svenska skolan. Familjens 17-åring, som definitivt inte är intresserad av teologi, visste vad limbo var.

Anonym sa...

Det du kallar trams har - om jag förstått saken rätt - aldrig varit officiell kyrkolära i katolska kyrkan utan en hypotes. Den har ifrågasatts flera gånger t ex av kardinal Ratzinger (dvs nuvarande påven).

Per Westberg sa...

Jo jag såg någon artikel om att just den nuvarande påven ifrågasatt hypotesen. Jag skall försöka läsa på mer.