2006-10-20

Saklig information om kärnkraftens säkerhet?

Att sakligt informera kring säkerheten i kärnkraften är viktigt. Det är därför lite förvånande med Aftonbladets så kallade avslöjande i dag. Det är häftigt när man påstår att kärnkraftverket Forsmark gång på gång mörkar haverierna i sina reaktorer. Aftonbladet "avslöjar" att Statens kärnkraftsinspektion deltar i mörkläggningen.

Återigen är det ingenjören Lars Olov Höglund, nu presenterad som förutvarande chef för Vattenfall, som står för de uppseendeväckande uppgifterna.

Den 5 augusti skrev jag artikeln "sanningsvittnen om risken för härdsmälta". Min fråga är om det finns andra drivkrafter kring Höglunds otroligt allvarliga och dramatiska påståenden. Min slutsats är att Höglunds uppgifter noga måste vägas mot officiella uppgifter. Jag känner trygghet med kärnkraftsverkens ägare och tillsynsmyndigheter. Jag är skeptisk till Höglunds påståenden och anar att hans privata ekonomiska konflikt som bottnar i att Höglunds företag uteslutits från en upphandling är de egentliga drivkraften bakom de dramatiska rubrikerna.

Att jag personligen börjat bli lite osäker när det gäller de miljömässiga effekterna av kärnkraften är en helt annan sak. Min skeptiska hållning påverkas inte av Aftonbladets rubriker.

Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

batti sa...

Kärnkraften är väl "miljövänlig" så länge inga haverier inträffar och om man bortser från att framställningen av uran är riktigt skitig...

Per Westberg sa...

Ja avfallet är väl inte heller särskilt farligt under förutsättning att ingen snubbe hämtar upp det eller det kommer ut i grundvattnet.

Anonym sa...

För den som fortfarande tvivlar om Forsmarks mörkläggning är artikeln i veckans Veckans Affärer om Mörkläggningen i Forsmark (nr 43, den 25 oktober 2006 besvärlig att bortförklara.