2006-10-14

Tre poäng till Bajen


Den 29 augusti var det ett gäng busar i Hammarbyklacken som strulade på Söderstadion med påföljd att Hammarby IF fråntogs tre poäng i serien. Bye, bye SM-guld. Tack för det söderbröder.

Bloggaren Stefan på Sannblogg startar nu en namninsamling för att förmå Riksidrottsnämnden att häva Svenska Fotbollförbundet fastställande av tävlingskommitténs straff. Stefan anser att straffet är alldeles för hårt särskilt då Svenska Fotbollförbundet själva visat att de inte kan hantera säkerheten då det i veckan var delar av publiken som lekte kull med de brasilianska spelarna på Råsunda. Vakterna förmådde inte publiken att hålla sig på läktaren utan det var Fritt Fram.

Själv vill jag tillägga att Bajens ledning verkligen tar tag i eländet och nu kommer att driva civilrättsliga skadeståndsprocesser mot huliganerna. Hammarby IF är handlingskraftigt och utgör en förebild för andra klubbar. Detta borde räknas klubben till godo.

Sök upp Stefans blogg här. Skriv på.

Själv skriver jag inte på men håller tummarna. Jag har ju inte skrivit på någon protestlista sedan jag som tolvåring skrev på protesten mot julbombningarna i Hanoi 1972. Några principer måste man ha.

Andra bloggar om:

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack. Kanonbra inlägg.

Nu håller vi tummarna. Jag tror faktiskt att poängen kommer tillbaks denna gång eftersom Riksidrottsnämnden kan bedöma det inträffade på ett mer objektivt vis.