2012-06-24

Anja Pärson med skicklig In medias res

"Äntligen stod prästen i predikstolen." ur Gösta Berlings saga och "Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett höganäskrus i en svångrem om halsen." ur Hemsöborna är klassiska öppningar i böcker och så kallade "In medias res". In medias res betyder i händelsernas mitt och är ett klassiskt berättargrepp där historien tar sin öppning mitt i en händelse. Lyssnaren blir nyfiken, spetsar öronen och vill höra mer. Efter att har lyssnat på Anja Pärson i säsongspremiären för Sommar känns det som att ingen sommarpratare i år kan överträffa henne i berättarkonst och angelägen historia.

-Vi träffades i hennes klädbutik, var Anja Pärsons öppningsreplik där hon tog oss med i ett program där hon kom ut som homosexuell. Det är alltid lika bra när någon kommer ut och garderoben därmed blir tommare. Avslutningsorden i programmet går heller inte av för hackor: "Jag har vetet i nästan nio månader vad jag ska göra i framtiden. Jag ska bli mamma.

Jag vill bara göra vågen.

  Lyssna: Sommar i P1 med Anja Pärson
SvD, Expressen

Inga kommentarer: