2012-06-13

Är Sven Ingvars religiöst neutrala?

Jag tillhör dem som inte kritiserar Skolverket för den restriktiva tolkningen man har av vad som är religiös förkunnelse vid skolavslutningar. Jag menar att man kan ha skolavslutningar i kyrkan utan välsignelse och bön. Kyrkorummet talar för sig själv.  Det är skollagens formuleringar som det är fel på och i kombination med kristofobi blir det fel. Därför är det bra att statsrådet Attefall och Kristdemokraterna nu, enligt Kyrkans Tidning, tar initiativ till en översyn.

I julas reagerade jag dock starkt på överreaktioner när det gällde så kallade krubbvisningar i kyrkan. I blogginlägget "Tycker Skolverket att man ska ha skor på sig i moskén" kontaterade jag att dubier kring krubbvisningar kan innebära att skolor får svårt att gå till moskén eller syangogan. Att ta av sig skorna eller att bära huvudbonad är ju de facto ett uttryck för religiös vördnad.

Nu läser jag i Ystads Allehanda att man igår firade en fin skolavslutning i Vanstads kyrka som ligger i Lövestads församling i södra Skåne. Det var en skolavslutning utan "religiösa inslag" och jag är övertygad om att barnen förstod var de befann sig och att de fick en positiv bild av Svenska kyrkan. Man sjöng bland annat den "godkända" psalmen Den blomstertid nu kommer. Men i övrigt var det icke-religiös avslutning.

Eller var det?

Om man är lite religionsfobisk kan man noterar att man sjöng Sven Ingvars-hiten "Sommar, sommar och sol". Sista versen lyder:
När vintermörkret sänker sig så dystert på vår jord då har jag som en magisk hemlighet, en egen liten ramsa med banala små ord som handlar om det bästa jag vet.
"En egen liten ramsa" !!! Det kan ju jämställas med en bön. Om man sedan tänker på att denn fina schlager framfördes frekvent  i Sommarhajk 2007 blir det problematiskt. Programledare i Hajk var ju Bengt Alsterlind och hans far var kyrkoherden Frej Alsterlind i Stora Kils pastorat, Karlstads stift.

Under skolavslutningen citerar rektorn Djungelbokens ord: -Var med nöjd med allt som livet ger, med allting som du kring dig ser.

Det kan nog tolkas religiöst. Och är det verkligen lämpligt att uppmana barn att äta myror. Det är världens käk, smakar dödskönt i kistan. :)

Vill man läsa något tänkvärt och lärorikt om skolavslutningar rekommenderar jag biskop Antje Jackeléns predikan vid prästvigning nu i söndags. Du hittar den på denna länk.


Inga kommentarer: