2011-09-01

Aftonbladet underminerar den uppsökande journalistiken

"Lööfs listiga bostadsklipp" utropar Aftonbladet när man idag låter berätta att, den sannolika partiledaren för centern Annie Lööf, är folkbokförd i Värnamo och därmed kvitterar ut traktamente och kostnadsersättningar. Samtidigt äger hon tillsammans med maken en bostadsrätt i Stockholm. Här skulle man ju kunna tro att skickliga journalister grävt fram något viktigt men egentligen är det bara trams.

Utan att ha belägg för det känns det spontant som att kvinnor inte sällan får löpa gatlopp i media och att män klarar sig lindrigare undan. Mona Sahlin och tobleroneaffären handlade om ett uppenbart misstag och knappa tjugolappen. Det är en historia som Mona Sahlin fick dra oerhörda konsekvenser av och som alltid förföljde henne under 15 år. Att ett moderat statsråd tidigare åkt taxi i anmärkningsvärd utsträckning glömdes däremot snabbt. Ironiskt eftersom en kvinnlig mp-politiker drogs i skiten för liknande taxivanor. Även det moderata statsrådet Gunilla Carlsson misstänkliggjordes för taxiresor. Min egen bedömning var att det nog var ganska sunt att en hårt arbetande kvinna på sena kvällar tog taxi hem från blåsiga och otrygga Gullmarsplan.

Och så är det dags igen i Aftonbladet. Och även denna gång är det en kvinna man jagar och man spelar på våra känslor. Anniel Lööf är nygift och hennes man är folkbokförd i lägenheten. Att en riksdagsledamot har starka band till valkretsen bortser Aftonbladet. Det är oförskämt att på lösa grunder misstänka henne för att överhuvud inte vara i Värnamo. Vidare är Aftonbladet helt osakliga när man talar om "attraktiv bostadsrätt". Det låter ju som en takvåning på Östermalm. Tidningen bygger på med att skriva "En lägenhet som många 28-åringar bara skulle kunna drömma om". Själv kan jag bara konstatera att tvåor i innerstaden är fyllda med boende som är betydligt yngre än Annie Lööf. Annie Lööf är trots allt 28 år. Säkert äldre än många journalister på Aftonbladet och som väl på sannolika grunder kan bo i justa lyor i Stockholm. Kanske ska man inse att Annie Lööf är 28 år och har ett bra jobb. Det går inte att spela på bostadsproblem för ungdomar. Dessutom är hon gift med en 31-åring och misstar jag mig inte kan man vara chefredaktör på Aftonbladet i den åldern.

Men när man granskar allt faller Aftonbladets hela historia. Det handlar om en ordinär tvåa. Vidare är det en lägenhet som faktiskt inte ens ligger i innerstaden. Mitt eget kvarter är fyllt av 30-åriga par i tvåor och treor. De lever inte i bostadslyx. Snarare har dessa "äldre" unga sämre bostadsstandard än deras föräldrageneration hade.

Aftonbladets scoop är knappast värt guldspaden.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med grannen som bara sett henne några få gånger det senaste äret är ju bara för roligt. Vad säger det? Jag har bott i samma lägenhet i snart tre år och det finns grannar i trappuppgången som jag aldrig har sett.

Verkligen ett seriöst belägg.

Anonym sa...

Vår dotter, 32 år, skulle varit lycklig om hon hade kunnat fått något liknande.
Bra att Aftonbladet tar upp detta.
Kanske finns det fler lik att gräva fram. Politiker skall vara helvita annars kan det kvitta

Christina Meltin Westerlund sa...

Jag gillar skarpt när någon ryter ifrån då det gäller medias, ofta onyanserade angrepp, på politiker och andra offentliga personer! Ofta, som du skriver, kvinnor.
Tack för det!

Jah Hollis sa...

Littorin är såvitt jag vet man.
För att ta ett exempel.
Sedan tror jag nog att många människor tycker att det är märkligt att man kan få så mycket pengar för att bo hos den man är gift med.

Leif Ekstedt sa...

I dag håller jag med Per

Anonym sa...

Men du kan inte mena på fullt allvar att du tror att det finns någon "helvit" politiker ?? Vi snackar människor som dig och mig och inte robotar.