2006-02-21

Självkritisk Svegfors

Landshövding Mats Svegfors intervjuas den 21 februari 2006 i Dagens Nyheter. Det är tänkvärda ord som förmedlas i artikeln och budskapen är tydliga. Jag har lätt att identifiera mig i Svegfors öppenhjärtiga skildring av sig själv som chef.

(Thomas Lerner) Hur är du själv som chef?
(Svegfors) - Det är lätt att ha en teoretisk värdegrund, men svårare att ta sitt ansvar i vardagen. Jag sviker ständigt och kommer ofta till korta. Jag blir så fascinerad över mina tankar och förslag att jag glömmer att andra har kloka åsikter och tankar. Oftare borde jag vända mig mot mina medarbetare, jag känner att jag sviker min egen stab här på länsstyrelsen, inte minst när det gäller min egen tidsanvändning. Jag deltar i konferenser, debatter, skriver artiklar och annat som inte har något direkt att göra med jobbet som landshövding.

Den chef som visar sådan insikt måste vara en bra chef. Intervjun med Mats Svegfors hittar du på: Intervju med Svegfors 060221

Inga kommentarer: