2006-03-29

Gotska Sandön avbemannas


Som en prick ute i Östersjön, 38 kilometer norr om Fårö, finner vi nationalparken Gotska Sandön. Ön förklarades som nationalpark 1963 och allt sedan tidig förhistorisk tid har Gotska Sandön varit bebodd. Fyrpersonal har varit stationerad på ön sedan 1800-talet men de är givetvis borta nu och numera bemannas ön av tillsynspersonal som sköter nationalparksförvaltningen.

Länsstyrelsen på Gotland har nu föreslagit att regeringen skall ändra sitt tidigare beslut att det alltid skall finnas bemaning på Gotska Sandön. Bakgrunden är naturligtvis ekonomisk eftersom intressenterna, länsstyrelsen, Naturvårdsverket, Försvarsmakten, SMHI, TeliaSonera, Sjöfartsverket och Polisen inte har samma behov att besöka ön numera. Fyrarna är driftsäkrare, polisen behöver inte se till Försvarets anläggningar och så vidare.

Nästan 15 000 personer har nu skrivit på en lista för året-runt-bemanning på Gotska Sandön.

Jag vill också ha året-runt-bemanning. Men någon lista skriver jag inte på. Det vore allt för enkelt. Allt ändras och tyvärr får jag väl inse att det antagligen finns annat att satsa pengar på. Men om det sker vandalisering på ön eller om någon stjäl något från kapellet måste jag erkänna att jag hade fel.

Inga kommentarer: