2006-03-07

Rikstrafiken halkar på Östersjön trots att det nu är fritt vatten mellan fastlandet och Gotland

Destination Gotland bedriver sedan 1998 färjetrafiken mellan Visby, Nynäshamn och Oskarshamn på uppdrag av staten (Rikstrafiken) enligt avtal. Destination Gotland AB är ett helägt dotterbolag till Rederi AB Gotland (Gotlandsbolaget).

Farsen om färjetrafiken till Gotland går vidare och det verkar klart jobbigt hos myndigheten Rikstrafiken. Den 6 mars meddelar Rikstrafiken att man avbryter upphandlingen av färjetrafik till och från Gotland på grund av att man inte fått in några anbud på trafiken. Senare i år skall man påbörja en ny upphandling. Detta måste ses som ett stort misslyckande och givetvis har Gotlandsbolaget gjort helt rätt som avstått från att ge något bud eftersom upphandlingsunderlaget innehöll orealistiska krav.

Frågan är om rikstrafiken kommer att ro en upphandling i hamn (rolig liknelse). I augusti 2005 inleddes en förundersökning mot Destination Gotlands vd och han satt anhållen och utsattes för husrannsaken på kontoret och i bostaden. Bakgrunden var att företrädare för Rikstrafiken ingett brottsanmälan angående misstanke om grovt bedrägeri.

Den 7 mars meddelar kammaråklagare Peter W Nilsson vid riksenheten mot korruption att han lägger ned förundersökningen. Åklagaren säger i ett pressmeddelande att förhör med tidigare och nuvarande anställda på Rikstrafiken visat att de verkar ha varit införstådda med att kostnaderna som uppkom för ombyggnaderna i hamnarna skulle bäras av Rikstrafiken. Åklagaren säger vidare att fortlöpande information också skett om de tillkommande kostnaderna för dessa ombyggnader.

Mot bakgrund av misslyckandet i upphandlingen samt då man på felaktiga grunder pekat ut en operatörs vd som brottsling har Rikstrafiken jävat sig. Frågan är hur lagstiftaren skall hantera en myndighet som havererat?

Inga kommentarer: