2006-03-17

Michelingubben! Vart tog du vägen?


Michelingubbe sitter vid ratten på Volvo V70 i Handen
När man åker E4:an på natten slås man av att långtradartrafiken ständigt ökar. Långtradare är naturligtvis inte bra för miljön men visst fascineras man av dessa vidunder. Fronten pryds numera av en enorm uppsättning extraljus.

När jag växte upp var Michelingubben den största statussymbolen. Rykten gick att man måste vara riktig storkund för att kunna få pryda fordonet med denna gubbe. Ju större gubbe desto större kund. En åkare kunde inte köpa däck från Gislaved. De hade ju ingen Michelingubbe. Numera ser jag bara en Michelingubbe. Och han sitter vid ratten i min bil.

Efter en tids spaning har jag konstaterat att Michelingubben försvunnit. På min jakt efter honom finner jag dock att modern forskning jagar denna lilla figur.

– Åkerierna kan sänka dieselförbrukningen med 5–10 procent på befintliga bilar genom att minimera luftmotståndet. Det gör man genom att ställa in vindavvisarna rätt, ta bort reklamskyltar och extra signalhorn och byta till de effektiva xenonlamporna som gör den tunga extraljusrampen överflödig, säger Claes Löfroth vid forskningsinstitutet Skogforsk

På det här sättet kan åkerierna spara 50 000–100 000 kronor per bil och år! Men då åker väl också den närmast kultförklarade michelingubben ner från taket?
– Självklart kan man låta honom sitta kvar, men i så fall med vetskap om att han drar diesel och ger onödiga utsläpp som skadar miljön, fortsätter Claes Löfroth.

Inga kommentarer: