-Svenska järnvägspolitik har varit lekstuga för okunniga politiker i 25 år, säger Ulf Adelsohn, som inte får förlängt förtroende som styrelseordförande i SJ AB. Adelsohn menar att han är för konkurrens i den regionala trafiken men att det inte fungerar i det nationella nätet. Denna öppenhjärtiga frispråkighet från en tidigare moderatledare och kommunikationsminister faller uppenbart inte regeringen på läppen. Kritiken mot Adelsohn blir uppenbar när man konstaterar att finansmarknadsminister Peter Norman uttalar "att det krävs en viss politisk musikalitet" på denna post.
Ulf Adelsohn är stor, klok och har intergitet. Så här skrev han i senaste numret av SJ:s kundtidning Kupé:
År 2000 kom den stora bolagiseringen. SJ klövs då i sina beståndsdelar, godstrafiken övertogs av Green Cargo, stationer och parkering mm fördes till Jernhusen, som också fick största delen av SJ:s kapital; all mark och fastigheter. Jernhusens fastighetsinnehav uppgår i dag netto till nära 6 miljarder. Om inte SJ delats upp hade dessa pengar kunnat användas till upprustning av järnvägsnätet. Det går inte nu. Verkstäderna fördes till EuroMaint och städningen till TraffiCare. Datafrågorna till Unigrid AB. Restaurangerna överläts till Compass Group Ltd, ett brittiskt börsnoterat bolag.
Nästa fredag förväntas regeringen visa var man står. Då presenteras tilläggspropositionen (vårbudgeten) om investeringar i järnvägsnätet. Och ska regeringen trovärdigt tala om konkurrensutsättning handlar det om att väsentligt utöka kapaciteten i järnvägsnätet. Men med tanke på att trygge och kunnige Adelsohn nu får silkessnöret kan vi nog vänta att regeringen presenterar mer av politisk prestige och retorik än investeringar.
1 kommentar:
Det är bra när någon reagerar för felaktigheter. Ulf Adelsohn har alldelses rätt!! Ideologerna har ibland fattat beslut för snabbt.
Men vad gör man inte för att verka aktiv. Förslaget har visat sig insnöat två år i rad.
Har man gjort fel får man göra om och vidgå sitt mistag.
Skicka en kommentar