2011-04-20

Gotland har 93 och inte 92 kyrkor


Hela Gotland intervjuar idag Anitra Steen, nyvald ordförande i Svenska Spel. Hon berättar bland annat att hon emellanåt kommer att ta med sig maken Göran Persson när hon besöker ön:
Så Gotland lär se en hel del av Anitra Steen. Och maken.
- Ja, verkligen. Inte bara när jag kommer hit för uppdraget i Svenska spel. För Göran vill visa mig alla kyrkor som ni har på Gotland. Och det är väl en del kyrkor har jag förstått? säger hon.
Jo. 92 stycken för att vara exakt.
- Då får ni se mycket av mig, konstaterar Anitra innan hon hastar i väg för nästa intervju
Men tänka sig. Hela Gotland har fel när det gäller siffran 92 kyrkor. Gotland har 92 medeltida kyrkor men sedan finns även Visborgskyrkan i Visby domkyrkoförsamling. Den invigdes första söndagen i advent 1969.

När man ändå är igång med sifferexercisen påminns om att det finns 13 stift, 14 biskopar och 15 domkyrkor i Svenska kyrkan.

4 kommentarer:

– – – sa...

Det finns dessutom (minst) 1 kyrka som varit biskopssäte, men det var innan stiften organiserades.
Dalby Heligkors kyrka fungerade som säte för den tyske missionsbiskopen, medan den engelske missionsbiskopen höll till i Lund...

Åsa Höjer sa...

det finns ju fler kyrkor än 93... Det är 92 medeltida. Sen finns Visborg, som du nämner, Terra Nova kyrkan, Slite kyrka... Och så alla ruiner /ödekyrkor... Tre på landet och ett gäng inne i stan.

Anonym sa...

Är detta antal s.k SvK-kyrkor? Om det endast är dessa som gäller så blir antalet fler om vi räknar med Frikyrkor/kapell. Men de kanske inte räknas? Ett Missionskapell är kanske lika spännande som en överbliven SvK-kyrka? Jag bara undrar.
Stigan

Per Westberg sa...

Jag tycker vi tar med allihop. Då passerar vi 100. Men egentligen finns bara en kyrka.