2006-11-28

Helle Klein berättar mer om diakoni

Diakoni är kristen kärleksgärning omsatt i praktisk handling. Helle Klein verkar sätta diakoni på kartan. På sin blogg denna tisdag skriver hon:
Det är fascinerande med diakonin för den samlar så oerhört mycket livserfarenhet
och erfarenhet från samhällets olika delar. Jag tror att prästutbildningen har
en del att lära här. Risken är att teologerna blir för "smala". Faktum är att
diakonerna tycks ha betydligt mer gedigen själavårdsutbildning än prästerna.
Bra rutet Helle Klein. Men det är inte bara diakoner som arbetar med diakoni. Det gör även präster och lekmän. Många frivilliga är en förutsättning för en synlig diakoni. Vi som på olika sätt arbetar med diakoni, oavsett om vi är diakoner, präster eller lekmän, måste dock anta Helle Kleins uppmaning:
Men jag skulle önska att diakonerna skrev debattartiklar, gav ut böcker och höll
föredrag - deras vittnesbörd om samhällets skuggsida måste in i samhällsdebatten!
Andra bloggar om: , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kyrkoordnaren efterlyser böcker av diakoner. De finns.
Den senaste bör komma från diakonerna i Strängnäs stift som förra vintern gav ut "Sök mitt ansikte". Hitta den på http://www.strangnasstift.com/view_textfile.asp?ID=1517

Anonym sa...

Som diakon är jag stolt över att ha skrivit boken Offer på en sekund tillsammans med min son Kristoffer. Boken handlar om oprovocerad misshandel och våldet i samhället. Därutöver har jag på mitt eget förlag också gett ut diakonkollegan Karin Löfgrens bok,"...och du ska tacka", som handlar om när Karin fick sin dom -bröstcancer . Läs dessa böcker!
Och jag håller med Per - kollegor, skriv och ge ut böcker! Våra röster behövs!
Hälsar Anette Kyhlström diakon i Svenska kyrkan Hägersten