2006-11-14

TV 4 knäcker moderata gruppledaren Erica Lejonroos

Efter att ha läst SvD:s ledare i morse har jag hela dagen i dag varit arg över hur TV 4 knäckt ett föredöme för alla med brottslig bakgrund. En stark kvinna som nästan nått hela vägen fram till upprättelse.

Jag beordrar läsning av hur Erica Lejonroos, den förutvarande moderata gruppledaren i Sundbyberg och solklar kommunalrådskandidat förtalats och dömts av TV4. En oskyldig Erica har inte åkt på någon räkmacka men klumpades ihop med Maria Borelius och Cecilia Stegö.

Läs Erica egen webbplats
Läs även Jinge webb- och fotoblogg

Aftonbladet Kultur 11 november, Dödgrävare på TV 4
SvD 14 mars, Hur kan Erica Lejonroos få upprättelse
SR P1, Studio Ett, 14 mars, Mediedrev på Erika Lejonroos

KRIS - Kriminellas revansch i samhället

Andra bloggar om: , ,

10 kommentarer:

Per Hagwall sa...

Bra att det börjar röra på sig i media!
Bloggade om affären i söndags.

Anonym sa...

Är Erica Lejonroos i behov av bidrag från KRIS för att fixa sina pliggar då? Har hon inga inkomster? Hon kan i varje fall inte hittas via UC.se, så det är svårt att som i fallet Borelius kolla inkomsterna.
Jag haver precis för mig att fd styrelsemedlemmar i KRIS avgick därför att de var missnöjda med att hon beviljades de här pengarna.

Per Westberg sa...

Om hon har fått bidrag så är hon säkert i behov detta. Kretsen bidragsberättigade är begränsad eftersom det bara är kvinnor som kan tilldelas bidrag. Kvinnor är sällan aktiva i KRIS.

Utan att veta något om Ericas privatperson men med generella kunskaper om missbrukare kan jag säga:
1. F.d. brottslingar har ofta dålig ekonomi pga. gamla skadestånd och skulder.
2. Förutvarande narkomaner har ofta problem med tänderna. Det handlar om omfattande karies, tandlöshet, mekaniska skador.

Anonym sa...

Människan kunde ju skriva det då. Själv har jag en aning om att hon har en del pengar; det är ett tag sen hon var i svängen, och då kunde hon ju lägga korten på bordet. Visar det sig att hon hade inkomster som översteg socialbidragsnormen kan man nog fråga sig om det verkligen var rätt person som beviljades pengarna? Eller som ens sökte? Men som sagt - för tillfället är det lygens att ta ut en UC på henne.

Anonym sa...

Jo, men jag är faktiskt intresserad av huruvida hon faktiskt inkomstmässigt var berättigad till bidraget. Kan hända hon var utfattig, men det mesta tyder på att hon inte var det... Och är det verkligen lika synd om henne då?

Anonym sa...

Calle,

I Kris pressmeddelande står ingenting om att det fanns några inkomstkriterier:
http://www.bolagsfakta.se/pressreleaser____24059.aspx.

Om kravet är att man ska vara med i KRIS är man per definition _f d_ kriminell/missbrukare.

Om kravet är att man ska vara kvinna finns per definition inte jättemånga sökande.

Hon sökte ett bidrag enligt de kriterier som fanns, bidraget beviljades och utbetalades (till tandläkaren), någon upptäckte att kriteriet "bosatt i Stockholm" stod för Stockholms stad och inte Stockholms län, man kom överens om att hon själv fick stå för tandvårdsräkningen. That's it.

Menar du på allvar att detta var grund för en fiffelstory, och att det inte är synd om henne när drevet satte igång?

Per Westberg sa...

Govenii minne är en stiftelse som förvaltas av Stockholms stad. Den är till för socialt utsatta. Erica måste solklart betraktas som socialt utsatt. Synd att hon bodde i Sundbyberg. Men en sådan detalj är det lätt att missa när man delar ut donationer.

Saken är klar. TV 4 har hanterat detta fel och grovt kränkt en enskild person.

Erica Lejonroos sa...

Kära bloggare,
Som ni säkert förstår har jag följt det mesta som sagts om mig sedan den ödesdigra dagen. Men har inte riktigt haft kraft att ge mig in i diskussionerna, men nu är jag tillbaka.
Calle Friden undrar ovan huruvida jag hade råd eller ej att betala mina egna tandläkarräkningar och om jag finns hos UC. Och Per försvara mig med all rätt. Så gott som alla med ett förflutet inom missbruksvärden har enorma skulder!
Sedan jag la av med missbruket har jag betalat enorma summor till Kronofogden, Hyresskulder och Inkassobolag. De sistnämnda kan jag lova inte är någon lek att ha med att göra. I början av förra året var alla mina betalningsanmärkningar borta, men då damp det ner två gamla skulder från ett inkassobolag - där räntan var sex gånger större än kapitalskulden. Jag försökte komma överens med dem och förklarade att jag håller på med en annan avbetalning + CSN. De svarade med att skicka mig vidare till Kronofogden. Detta är nu betalat inklusive räntan, men anmärkningen finns dock hos fogden. Så här ser det ut för många med mn bakgrund. Detta är min motivering när jag söker tandvårdspengarna.
Eftersom jag valde bort att leva på socialbidrag - mer än de första månaderna av min drogfrihet, så har jag inte kunnat få mina skulder avskrivna.

I allt detta finns det en intressant detalj som inte fått någon belysning. När KRIS fick förmånen att förvalta stiftelsepengarna så kom det aldrig till styrelsens kännedom att det fanns ett inkomsttak. Om det är stiftelsen som glömt ge oss dessa uppgifter eller om det är mannen som uttalde sig om mig i TV4 som har hållt på papperna är oklart.

Anonym sa...

Hej,

Nu (17 nov) har åtminstone TT skickat ut en kortfattad rättelse av det tidigare telegrammet (23 okt). Läs mer här.

Gunilla Kinn

Anonym sa...

Fortfarande är jag nyfiken på hur mycket Erica Lejonroos inkomst var vid den aktuella tidpunkten. Måhända TV4 trampade i klaveret, men det finns onekligen ett nyhetsvärde om det visar sig att personen som söker bidraget skulle haft inkomster som kunde täckt samma tandvårdskostnader.