2006-11-10

Just nu på X2000 eller koncept som förvirrar

Kåseri
X2000 - konceptet
Att X2000 inte är ett tåg utan ett koncept skrev jag i en artikel den 3 mars. Som järnvägsfreak har jag alltid vetat att vagnsätten har littera X2 men det var min uppskattade kollega U som berättade att X2000 faktiskt är ett affärskoncept.

Nu sitter jag i motorvagnen littera X2 inom konceptet X2000 på väg mot Stockholm. Srax efter avgång kom tågmästaren och tittade på mitt tågkort (färdbevis).

Just nu betyder inte just nu. I alla fall inte i konceptens värld
-Har Du köpt just nu?, säger tågmästaren.
-Nej jag köpte biljetten i natt på nätet när jag satt på hotellet. Klockan var väl ungefär kvart i ett, är mitt självklara svar.

Givetvis funderar jag på vad det har för betydelsen när jag köpte resan.

Då slår det mig att hon inte alls frågat om när jag bokat. Hon undrar om jag åker "just nu" vilket inte alls ska tolkas bokstavligt. "Just nu" är ett koncept, en biljetttyp. Den är billigare, man slipper äta den äckliga maten och i övrigt kommer man fram på samma tid, oftast försenad, som fullbetalande första klassresenärer. Annars är SJ bra. Man är online hela resan.

Jag avslutar här och nu. Just nu Hässleholm.

Koncept är ett relativt modernt begrepp i företagsekonomisk och organisationsteoretisk litteratur. Det handlar om en bärande idé (jfr. engelskans concept som betyder begrepp, idé) eller grundläggande föreställning om hur olika delar av en verksamhet skall kombineras eller samordnas.

SJK, Svenska Järnvägsklubbens förteckning över svenska elmotorvagnar

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: