2008-06-09

Sveriges mitt finns i Närke

Jag var på en bolagsstämma idag där verkställande direktören bland annat berättade om lagerhanteringen. Han sa något i stil med att ett lager i Skåne kanske inte är den optimala placeringen när man har kunder över hela landet.

Min bänkgranne som bor i Härnösand tyckte givetvis att Sveriges medelpunkt låg i hans trakter. Flataklacken i Medelpad gör ju ofta anspråk på titeln "Sveriges geografiska mittpunkt". Förklaringen till Flataklacken som mittpunkt ligger i att man tar en styvkarta och lägger samman öarna med fastlandet. Om man därefter flyttar en nål över Sveriges yta kan man konstatera att kartan väger jämt då nålen fästs vid Flataklacken.

Om man däremot drar en linje från Treriksröset till Smygehuk och tar ut mittpunkten på denna hamnar man utanför Ytterhogdal som ligger i landskapet Hälsingland men i Härjedalens kommun och Jämtlands län.

Egentligen borde jag ha rest mig och kungjort Sveriges mittpunkt och den optimala platsen för ett lager. I helgen läste jag nämligen på SCB:s webbplats att närkingska Hjortkvarn i Hallsbergs kommun, Örebro län är Sveriges närmaste plats. Hjortkvarn är nämligen den demografiska mittpunkten det vill säga den platsen där det genomsnittliga avståndet fågelvägen för samtliga boende i Sverige bli kortast.

Det är nog inte för inte det en gång i tiden fanns en järnväg mellan Norrköping och Örebro som passerade Hjortkvarn.



SCB, Hjortkvarn Sveriges närmaste plats

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om om man vill vara petig så drar man en linje mellan Treriksröset och Smyghehuk på en jordglob, och inte på en karta. Och när man delar den på mitten - var hamnar man då?

Per Westberg sa...

Ja var hamnar man då.

I Ockelbo kanske.