2009-04-03

I Skåne ska man inte tala stååckholmska

Jag skulle köpa en prästost i prästostens förlovade land Skåne härförleden. -Kan jag få en liten bit prestost, sa jag till expediten med min smått nasala karaktäristiska stockholmsaccent. Plötsligt står hon där med något grönt i handen och jag stirrar.

Det visar sig att hon i stället för en prästost plockat fram en rar pestoost.

-Du pratar inte skånska, vi förstår inte, replikerade expediten som därefter bjöd på godis och kakor. Trevligt värre.

Själv tog jag upp en femhundralapp för att betala. Men så såg jag Karl XI:s nuna på sedeln. Aldrig att jag visar upp en femhundring i Skåne. Karl XI var inte juste mot skåningarna. Det fick bli en transaktion med Master Card.

Bloggar om ,

3 kommentarer:

Redaktionen sa...

Mycket positivt att du har en sån respekt för Skåne och skåningar att du inte betalar med Karl IX-sedel! ;-)

Att denna sedel överhuvudtaget har fått se dagens ljus visar på att många t.o.m. i Sveriges (riksbanks)ledning inte är lika förstående.

Per Westberg sa...

Jag beklagar verkligen 500-kronorssedeln. Tacka vet jag tjugan som väl har Nils Holgersson på baksidan.

sussi sa...

haha, faen roligt! Som far min (han é lastbilschaffis) när han skulle köpa en "körv med môs" i Stockholm.

Hela kön vid kiosken tystnade och brast sedan ut i ett grymt garv.