2009-04-18

Knäckt av reserutiner

Läser i Svenskan att man numera kan få sitt boardingkort direkt i mobilen när man reser med SAS på vissa destinationer. Jag bokade alldeles nyss en resa Stockholm - Köpenhamn med SAS via nätet men såg inget om denna nya funktion. Jag tillhör ju dem som ska pröva allt nytt.

Det är givetvis bra att det sker en teknisk utveckling när det gäller biljetthantering men samtidigt blir vi resenärer bara mer och mer förvirrade. Själv betraktar jag mig som både resvan och tekniknörd men konstaterar att det inte är helt lätt att resa. De senaste tre veckorna noterar jag följande avvikelser från det normala.

1. Jag fick en SMS-biljett på SJ men tog med mig en annan mobil. Härav följde att jag saknade giltigt färdbevis vilket är en dödssynd för en gammal tågmästare som själv avvisat folk som saknat biljett.
2. Jag checkade in i automat på Arlanda för resa till Paris. Jag skulle checka in eget bagage men mitt bagage hamnade på medresenärens boardingcard. Liten rodnad vid bagagedrop.
3. Jag ställde mig i lång kö i Paris när jag i själv verket skule kunna välja bagagedrop.
4. På Bromma på väg till Malmö valde jag att inte checka in ryggväskan som jag brukar. Effekten blev att jag numera saknar en tub hårgel och en burk deodorant.
5. Använde fyra korgar i säkerhetskontrollen på Malmö Sturup men fick pip i bågen. Väktaren konstaterade att jag hade en iPhone i bröstfickan. Bara att göra om allt igen.
6. Råkar släppa in en dam genom spärren på Gullmarsplan på mitt SL Accesskort. Då är det bara att gå till en annan spärr och gå in tänker jag. Men tji. Enda chansen att passera är att gå till biljettexpeditören som öppnar spärren manuellt.

Just nu bävar jag för att greja detta med parkering på Kastrup där man ska förhandsboka via Internet. Sedan lär jag väl förvirra mig i terminalerna på London Heathrow för att slutligen avvisas av UK Border Agency på grund av att passet börjat spricka i bindningen.

Komplexiteten i resandet får mig att fundera på om alla nyheter egentligen bara syftar till att knäcka självförtroendet hos sådana som mig.

Inga kommentarer: