Men i själva verket är detta en tramsundersökning eftersom den bara omfattar 17 av landets 290 kommuner. Malmö är en bra cykelstad med många cykelvägar, bra skyltning och cykelpumpar. man har även cykelmätning på några ställen så att man kan se hur många cyklister som passerat en viss plats.
Men att utnämna Malmö som bästa cykelkommun är fel. Om jag står i Stockholm på Götgatan och tittar på alla cyklister som cyklar förbi är det få som saknar hjälm. Det talas om att 65 procent av stockholmarna använder hjälm. På vissa stråk upp till 80 procent. På Fersens väg i Malmö är det däremot undantag att man ser någon som använder hjälm. Mer än 30 procent av alla cyklister som skadas får huvudskador. En hjälm räddar liv och skyddar många gånger mot skador med allvarliga konsekvenser. En kommun som inte lyckas få folk att använda hjälm kan inte bli årets cykelkommun.
Stackars Tomelilla hamnar sist bland de 17 kommunerna. Det tycker jag är orättvist. Tomelilla är utmärkt att cykla i. Lagom platt. Dessutom kan man cykla dressin i Fyledalen,
1 kommentar:
En bra cykelstad är en stad där människor känner sig så säkra i trafiken att de inte känner behov av att bära hjälm. I Amsterdam som anses vara världens bästa cykelstad har ingen hjälm. Alltså: Många hjälmbärare i en stad signalerar att det är farligt att cykla där. Att bara stå och räkna hjälmar skapar inga bra cykelstäder. Det har Malmö fattat!De satsar på förbättrad infrastruktur.Klokt så!
Skicka en kommentar