På SL:s webbplats annonserar man nu att de käcka motorvägsbussarna som går direkt från city inte rullar från Vattugatan. I stället tvingar man ner folk i tunnelbanan och släpper i väg bussarna. Skälet anges som "Skyddsstopp".
Nu är det väl få som vet vad "skyddsstopp" egentligen är. Det är lika begåvat att skriva skyddsstopp som att skriva "åtgärd enligt 6 kap. 7 § arbetsmiljölagen (1977:1160). Begreppet skyddsstopp är fel och det är mer korrekt att säga "skyddsombudsstopp". Ett skyddsombud kan nämligen avbryta ett visst arbete om det föreligger omedelbar och allvarlig fara för arbetstagares liv eller hälsa. Förutsättningen för skyddsombudets beslut gäller om inte rättelse uppnås genom hänvändelse till arbetsgivaren. Därefter är det Arbetsmiljöverket som gör slutligt ställningstagande.
Men frågan är då varför detta skyddsombudsstopp? Är det galningar som angriper bussarna ovanför Tegelbacken eller är det buller från serafimerringningar i Riddarholmskyrkan?
Svaret hittar man på Svenska Omnibusföreningens webbplats. En av skribenterna berättar att skyddsombudsstopp tillkommit på grund av vägbulorna i norrgående riktning på Centralbron. Detta beslut ska ha tagits gemensamt mellan skyddsombuden på Swebus Tyresö och Busslink Handen.
Jag tycker att skyddsombudsstopp är ett bra inslag i arbetsmiljölagsstiftningen men jag har svårt att förstå att även de värsta vägbulor utgör "omedelbar och allvarlig fara för busschaufförernas liv eller hälsa".
Jag passerade alldeles nyss dessa bulor och givetvis är det lite skillnad att sitta i fina V70:n men har svårt att förstå det drastiska ingripande från skyddsombuden. Visserligen innebär överhänget att guppet förstärks men förhållandena på Centralbron nu är ju inte riktigt i dignitet med de problem som förelåg på Vikingavägen i Täby för dryga året sedan. Läs här
Samborombom
Och så var det detta Gullmarsplan som ett Samborombom.
Jo Gullmarsplan är just nu knökafullt med folk som springer fram och tillbaka och bussar som kör i alla möjliga riktningar. Jag ser Gullmarsplan som "en liten förutan gata".
Däremot har jag ingen invändning emot att bussförarna i sin fackliga kamp varslar om konflikt. De gör ett jättebra jobb och de är viktiga för oss alla oavsett om det handlar om att vi vill ta oss till jobbet eller bara få en dräglig trafiksituation.
2 kommentarer:
Nu är det nog inte så att föraren bara åker över guppen en gång, utan flera ggr per dag, under den tid guppen finns, du får även räkna in alla andra gupp en förare åker över under ett arbetspass, så finns det en möjlighet att minska antalet gupp bör man göra det. Chansen att just bussförare skulle ha genetiskt sämre ryggar är nog mindre än att det är guppen som ger ryggskador under alla år dom kör fram och tillbaka guppandes i stolen.
Eftersom Arbetsmiljöverket gdkänt något fall av skyddsombudsstopp p.g.a. gupp är det givetvis inte taget ur luften att det föreligger risker. Men jag är inte övertygad. Jag såg igår en skogsmaskin gå fram i hälsingeskogarna och funderade på hur han har det. Likaså funderar jag på löjtnanten som är plutonchef på en stridsvagnspluton nere på Revinge.
Skicka en kommentar