2009-05-13

PetimäterPer


Nu är det dags att ta fram petimäterglasögonen. Sådant är kul.

Aftonbladet uppmärksammar att hertigen av Värmland, prins Carl Philip fyllt 30 år idag. Tidningen skriver:
nu är Carl Philip inte bara prins, löjtnant, hertig – och singel. Han är även 30 år.
Grejen är att han inte är löjtnant. Han är kapten i Amfibiekårens eller om man egentligen ska säga Marinens reserv. Så har jag skrivit på Wikipedia och då är det så. En enkel okulärbesiktning ger också den vid handen att Carl Philip är kapten. Skönt att DN har allt klart för sig.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Varför??
Hela dagen gick och jag kliade mig i skrevet och visste inte varför.
Ju nu vet jag, prinsen fyllde år.
Hurra!!!!
I och med jag bidrar med bevis mycket mer till det svenska samhället som entränget håller till ett förläggat reklamprodukt till loje. När fundamentet skakar med tusentals nyfattiga ,de gifter sig fyller år till vår bekostnad ty allt ok betala inträdet till Skansen är inte obligatorisk till icke besökare ställer jag frågan igen.
Det kliar får jag klia mig??
Hurra!!!

Anonym sa...

Kapten får man bli snabbt i en gerilla arme eller a honör.
Var killen har betjänat sina grader?? Sjöslaget i Drottingholm och stora bataljen i Gotland härro framgångsrik upfinnit.
Ty fattas i Sverige, en admiral på Birgels därof de viktigaste bataljerna har utspelats-
Fy och fä!!!!

Lars sa...

Anonym sa: "Var killen har betjänat sina grader??"
Oficersutbildning tror jag det kallas!

Per Westberg sa...

Vad som menas med "betjänat sina grader" gör mig lite osäker. Men nog är han förtjänt och kompetent efter lång värnplikt och anpassad officersutbildning. Tanken är ju inte att han ska leda trupp varje dag.