2008-07-15

Byte i Herrljunga

Det har ju skrivits en del de senaste dagarna om SJ, förutvarande folkets järnväg, och deras billiga biljetter som säljs på en svartabörsmarknad.

Jag sökte alldeles nyss på en biljett Stockholm C - Trollhättan C. Och nog är det egendomligt att biljetten i 2 klass - bland bananer, apelsinskal och freestyles - kostar 135 kronor mer än 1-klassbiljetten där trådlös Internetuppkoppling ingår.

Det är svårt att förstå vilka ekonomiska teorier som ligger bakom SJ:s prissättning.

Byte i Herrljunga. Både för resenärer mot Trollhättan och SJ:s prissättning.

SvD, SvD, DN:s ledare,
TT

Bloggar om

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag slutade åka med SJ för några år sedan. Orsaken var att det plötsligt saknades en naturlig koppling mellan resans längd och resans pris. Ibland är det jävligt dyrt och ibland tokbilligt och för mig som resenär är det en ständig slump som avgör.

Givetvis förstår jag att det är många parametrar som styr i bakgrunden men för mig som resenär spelar det ju ingen roll, avgörande är att när det inte går att förutse ungefär vad priset från A till B kommer att vara så är det en alldeles för jobbig uppgift att sitta och leta biljett och jämföra med bil och flyg tills man hittat något som känns någorlunda rimligt.

Och eftersom många samma sträcka kan kosta en femtedel av vad det kostar att köra bil 1 person eller fem gånger så mycket som att köra bil 1 person så har jag helt enkelt slutat leta.

Föreställ er att en krog prissatte lövbiff med pommes för mellan 5 kr och 250 kr beroende på tidpunkt, kundtyp, antal reserverade bord etc och man inte ser priset förrän man satt sig vid bordet.

Ibland skulle priset upplevas som skäligt, ibland som ett pangerbjudande och ibland som direkt oskäligt. Men det som skulle få en att sluta gå till den krogen och istället välja andra alternativ är ju inte att priset ibland är för högt utan att man aldrig vet på förhand.

Det är helt enkelt en för hög transaktionskostnad att behöva ta reda på vad priset kommer att vara "just nu just för mig". Och därför går man någon annanstans där man vet att en dagens lunch går på ca 65 och en billigare a la carte på runt 90 spänn.

Med SJ:s nuvarande biljettsystem går det inte att tänka "hm, om jag skulle dra till Säffle i helgen, jag tar nog tåget i så fall för det kostar ju ungefär 200 spänn". Istället kan det kosta 1 kr om jag kollar upp priset imorgon kl 13.47, 363 kr om jag kollar upp priset idag kl 16.55 och 1372 kr om jag kollar upp priset imorgon kväll kl 20.35. Allt beroende på hur många andra som bokat/avbokat och säkert tjugosju andra parametrar.

Detta resulterar i att man antingen tar bilen eller flyget. Inte för att det alltid är billigare per mil men det är definitivt alltid billigare i transaktionskostnader, dvs jobbet att förutse och boka sin resa.