2008-07-08

Rävar är farliga

Ett vanligt påstående i rovdjursdebatten brukar vara att det skulle vara annorlunda om vargen fanns i Stockholm. Med detta vill man påstå att de som är kritiska till hets mot till exempel vargstammen skulle vara stockholmare som på bekvämt avstånd vill njuta av förekomsten av varg, björn och järv.

Själv har jag vid något tillfälle tyckt att det skulle vara trevligt med en vargstam i Tyresta Nationalpark även om det skulle betyda att jag kanske inte skulle se älgar lika ofta som idag.

Men läser man lokaltidningen Mitt i Haninge kan man undra om inte vulgärargumentet om Stockholmare som gillar vargar på avstånd faktiskt stämmer.

Bäverchock
I förra numret av Mitt i Haninge var det ett uppslag som handlade om den ökade bäverstammen i våra trakter. Reportaget fylldes av gråt och tandagnisslan eftersom kommunen ibland måste riva dammar. Själv tycker jag att det är kul med bävrar. Om man måste hålla efter dammarna så tycker jag att det är något man får ta.

Rävrövare
I senaste utgåvan av Mitt i Haninge blir det ännu värre. Nu är det några Haningebor som oroas över det ökade antalet rävar som stryker kring knuten. Man kan inte ha altandörren öppen (snacka om problem) och rävarna rotar i soppåsar.

Det är rätt otroligt att vuxna människor inte redan tidigare upptäckt att man inte ska lägga ut soppåsar. Råttor och fåglar brukar ju hälsa på.

Senare i artikeln konstateras att husdjuren i form av kaniner lever farligt när räven tar sig ett skrovmål.

Jo så är det. Jág har själv haft tre kaniner som en julaftonsmorgon blev rävens rov. Roligt för räven men oansvarigt av mig som inte hade byggt en tillräckligt säker bur.

Rävar är farliga. Om man är kanin.

Bloggar om ,

Inga kommentarer: