2009-06-14

DN har det jobbigt med religion


DN:s ledarredaktion har sedan länge haft en hysterisk inställning till religion. Det blir påtagligt idag när man skriver i ett angeläget ämne under rubriken: Gud på frammarsch. Med saklighet beskriver man en situationen där all fler människor i ett globalt perpektiv definierar sig som religiösa och att deras tro också påverkar politik, socialt liv och kultur.

Nog känns det lite löjligt att på ledarplats läsa ett citat som detta:

Det är inte fel att påminna människor om att det inte finns någon vetenskaplig grund för religiösa trosföreställningar.
Bra läsning i ämnet är annars den nyligen utkomna boken "Den farliga religionen" av den brittiske filosofen och teologen Keith Ward, Cordia. Wards tes är att mänskligheten skulle vara betydligt värre däran om det inte fanns relgion.


Bloggar om

11 kommentarer:

Martin sa...

Med tanke på vad som står i ledaren verkar det i högsta grad nödvändigt att påminna om att gud nog inte finns.

Per Westberg sa...

Om ändå DN påstått att "gud nog inte finns".

Men de är säkra och säger gud finns inte"

Martin sa...

Kan du med någon intellektuell heder i behåll säga att gud finns?

Behöver jag söka på nätet för att ta reda på om du sagt det eller något liknande?

Per Westberg sa...

Martin
Jag säger: -Jag tror på gud. Men sannolikt inte på den gud som du är övertygad om nog inte finns.

Martin sa...

Men är du säker på att gud finns? Det var frågan. För oavsett vilken gud jag nu än är övertygad om inte finns så måste ju du vara säker på att den du tror på finns.

Jag kan så där i förtroende berätta att jag är övertygad om att det inte finns någon gud. För mig är gud en icke-fråga. Precis som jultomten. Enda gången jag måste förhålla mig till jultomten är när jag tvingas upprätthålla myten för små barn. Sug på den. ;)

Per Westberg sa...

Jag tror på Gud och suger på det där med jultomten.

Martin sa...

Vad hindrar dig från att säga att du är säker på att den gud du tror på existerar?

Är det så att om du säger dig vara säker så flyttas vad som var en tro till en utsaga om världen? Utsagor om världen ska kunna testas och diskuteras vilket du kanske inte är beredd att göra. Likaså ska utsagor om världen som är fel förkastas av vuxna förståndiga människor. Det är därför vi inhandlar julklapparna själva.

Maja sa...

Oj vad tufft det där om jultomten och "sug på den" var, Martin. Nu måste ju både jag och Per Westberg börja gråta när du skändar vår gud så nesligt. För det är ju annars ett helt normalt beteende att gå in på folks bloggar och aggressivt kräva av dem ett gudsbevis - vore det inte tidernas scoop om vi kom på ett! - heeelt normalt och humant, det är bara vi som är lite dumma och inte förstår bättre. Och du, litegrann, för att du skriver:

"För mig är gud en icke-fråga"

och sen ägnar dig åt denna icke-fråga. Haha! (välkommen till min blogg också, jag äter såna som du till frukost lille pöjk)

Leif Ekstedt sa...

Jag tror att Gud finns. Men problemet är "upplagan".
Jämför Bibeln från olika tider. Man behöver inte gå långt bort. Börja med min konfirmationsbibel 1947 och gå framöver.
Gud finns men tolkningen varierar.
Dessutom är han numera i Svenska Kyrkans regi "vägledd" av de politiska partierna.
Hur är det bevarandet av humankapitalet?

Marcus sa...

Den boken har gått mig förbi, men jag tackar för tipset. Den är nu beställd lagom till semestern.

En reflektion jag gjort i den allmänna debatten Humanisterna skapat med sin kampanj är att de främsta dogmatikerna ofta återfinns i kretsen ateister, eller anti-teister som en del uttrycker det.

Per Westberg sa...

Marcus
Lyckligtvis finns också Förbundet för kristen humanism. http://www.kristenhumanism.org/