2010-05-12

Nationalsången och en löjlig Facebookgrupp

Nu har Facebookgruppen "Svenska nationalsången ska spelas på skolavslutningar! DET ÄR VÄL SVERIGE" dykt upp och har i skivande stund över 7 000 medlemmar.

Underrubriken säger:
JAG ÄR INTE RASIST! tycker bara att det är jävligt löjligt?
nuläget: våran svenska, älskade, nationalsång får ej spelas på skolavslutningar för den anses rasistisk. Vad fan är det för skämt!? Det är vårt land! Vår nationalsång!
tänk om era jävla idiot politiker.
Om man nu undantar att den "fosterländske vännen" som skapat gruppen har det lite svårt med svenska spåket och det där med versal bokstav är det ju faktiskt så att denna grupp är rätt snett ute. I en av kommentarerna är det någon som lyriskt talar om hur man sjung "salmer" i skolan förut. Vad är "salmer" ???

Faktum är att "Du gamla, Du fria" faktiskt spelas på skolavslutningar i allmänhet och att det är en skröna att det skulle vara några problem. Syftena med att sprida skrönor är tämligen uppenbara. Det borde vi ha lärt oss på 30-talet.

Dybecks "Du gamla Du fria" är helt okej. Den spelas idag i fler sammanhang och oftare än den någonsin gjort. Lyckligtvis slipper vi den vämjeliga fjärde versen eftersom folk i allmänhet på sin höjd kan högst två verser:
Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden

2 kommentarer:

Patrick sa...

Vad har personens bristande svenska kunskaper med saken att göra? Är det ärligt sätt att debattera?
Sen håller jag med dig i sak, syftet att sprida denna skröna torde vara uppenbar och 7000 av nio miljoner potentiella FB användare är väl en en rätt marginell grupp? Det är de som ställer upp i alla "rasistiska" sammanhang och de aningslösa.

Anonym sa...

Vad är "spåket" för något? Det är tydligen inte bara dom på FB som behöver lära sig svenska.