2010-05-13

Slå inte på SJ


Bild: Städkasse på Sundsvalls station. Kassen tillhör SJ och de har sett nästan likadana ut i närmare 40 år. Men rent blir det.
Situationen för SJ AB är inte riktigt rättvis. Trots att man är en av flera järnvägsoperatörer i Sverige blir man oftast den som symboliserar järnvägen och särskilt då i negativa sammanhang. Det är guldläge för konkurrenterna som seglar på SJ:s framgångskoncept (järnvägen) och slipper negativ publicitet. I vintras var det tydligt att många kritiserade SJ när det i själva verket i stor utsträckning var på dåvarande Banverkets ansvarsområde som det fanns brister.

Det är därför bra att media i stor utsträckning uppmärksammar att SJ AB nu kräver Trafikverket (som tagit över Banverket) på skadestånd och att SJ AB håller inne banavgifterna. Skadeståndskravet är 110 miljoner i ersättning för skadade lok och vagnar samt förlorade trafikintäkter.

Men trots detta blir det fel. Ystads Allehanda illustrerar nyheten med en bild på ett x11 Pågatåg. Pågatågen har inget med SJ att göra. Pågatågen ingår i Skånetrafiken. Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne (mostsvarar landsting) som svarar för planering, upphandling och marknadsföring av kollektivtrafik i Skåne. Pågatågen körs av Arriva som är ett företag baserat i Storbritannien men som ägs av Deutsche Bahn AG (DB). 100 procent av aktierna i DB ägs av tyska staten.

SR P4 Skaraborg illusterar med en X31 på Kinnekullebanan. Även där är Arriva entreprenör och SJ lyser med sin frånvaro.

DN, GP, SvD

Bloggar om , , ,

6 kommentarer:

JN sa...

Bra inlägg! Detta med orättfärdigt hackande på SJ suger! Att allmogen efter att ha suttit fast timtals i nån snödriva kan utbrista i SJ-hat, kanske man tvingas stå ut med, men media har verkligen dålig koll. Försökte reda ut ägarförhållanden med en (då, för tillfället) insnöad kollega som snäste "Jag skiter i om det är SJ som kör tåget, det är deras fel i allafall! SNÖN är SJs fel också!".

Anonym sa...

Bara ett klarläggande. Arriva ägs inte av Deutsche Bahn. Däremot har DB lagt ett bud på Arriva som nu ska accepteras av aktieägarna eftersom företaget är noterad på Londonbörsen. Antagligen går köpet igenom men något övertagande har alltså inte skett ännu.

Per Westberg sa...

Tack
Man ska inte lita för mycket på Wikipedia. Aktien är fortfarande noterad på Londonbörsen och affären ska slutföras i augusti.

Anonym sa...

Nu är de inte SJ AB som städar sina tåg utan det är upphandlat och avtalet innehålls av ISS TraffiCare, som en gång var en del av SJ innan SJ delades upp. Se www.trafficare.se för mer information!

Per Westberg sa...

Vilken miss, SJälvklar städar SJ inte själva.

johan,karlskrona sa...

Att varken SJ eller Arriva ansvarar för städningen är en del av problemet. Man hittar aldrig någon ansvarig idag, i värsta fall får den enskilde städaren skulden, ytan att den har möjlighet att påverka sina arbetsvilkor. Att allt ansvar delegeras bort är ett problem för hela samhället, inte bara tågtrafiken.