2010-04-01

Smågodis för 50 000 kronor i timmen i Haninge

Ett gäng namnkunniga läkare och andra experter krävde på DN Debatt idag en "söt skatteväxling". De låter berätta att svensken äter mest godis i världen. Nästan 17 kilo sockerkonfektyr och choklad varje år. Detta är dubbelt så mycket som den genomsnittliga EU-medborgaren. Man uppskattar att 30 000 – 50 000 barn är så feta att de riskerar dö i förtid av diabetes, cancer och hjärtinfarkt. En viktig orsak är konsumtionen av sötsaker och läsk och debattörerna menar att vi i Sverige bör diskutera en sockerskatt och använda pengarna till att sänka skatten på frukt och grönsaker. Det är viktiga uppgifter som borde mana till handling även om de politiska ambitionerna är orealistiska.

Nu på kvällen överhörde jag ett samtal på Maxi ICA här i Haninge. Denna gång handlade det inte om ommärkt köttfärs utan försäljningen av lösviktsgodis under skärtorsdagen.

Mellan 12.00 och 18.00 sålde man lösviktsgodis för 50 000 kronor i timmen. Jag anar att ICA inte har några maginaler när priset är satt till 29 kronor kilot. Men vi talar om en försäljning på sex glada timmar om drygt tio ton smågodis. Det är självklart absurt att det i enda butik spenderas 300 000 kronor på godisnappar och geléhjärtan. Ordet frosseri får en tydlig bild. I butiken jobbade uppskattningsvis sju personer från ett bemanningsföretag för att fylla på godislådorna och för att hålla fräscht. Bemanningsbranschen lär vara ett inslag i den pågående konflikten på handelns område. Men det handlar nog inte om plockpersonal.

SvD, DN, SvD

2 kommentarer:

Anonym sa...

Såg du då inte hur många äldre som köpte till sig själva och som muta till barmbarnen?
Jag såg det hemma hos mig, de fyllde påsar som var sprängfulla och jag vet att flera som köpte ej har barn.

Per Westberg sa...

Jag köpte till mig själv.