2006-08-07

Reinfeldt retar inte centerprofiler

Dagens Industri har idag en mycket angelägen artikel men den haltar dessvärre en hel del. Artikeln i DI har rubriken "Reinfeldt retar centerprofiler" och innehåller bl.a. en intervju med förutvarande centerledaren och statsministern Torbjörn Fälldin. Bakgrunden är givetvis att Maud Olofsson i sin iver över att inte splittra Alliansen för tillfället lyckats begrava centerrörelsens största profilfråga - kärnkraftsmotståndet. När det gäller de andra profilfrågorna, en levande landsbygd, decentralism och att det finns ett Sverige norr om Dalälven vet jag inte var dessa tagit vägen i centerpolitiken.

Inte min definition av kollisionskurs
I ingressen säger DI att moderatledaren Fredrik Reinfeldt har hamnat på kollisionskurs med centerpartiet om kärnkraften. Artikelförfattaren refererar till Fredrik Reinfeldt uttalande efter incidenten i Forsmark. Reinfeldt uppges ha sagt:

"Det finns inget underlag att hävda att säkerheten inte fungerar. Det faktum att flera kärnkraftverk nu står still är en del av att kärnsäkerheten fungerar."
På detta påstående svarar Torbjörn Fälldin:
"Jag såg moderatledaren tolka det som hänt att säkerhetssystemet fungerar. Det var en märklig tolkning."

Centerordföranden i Norrbotten, Stefan Tornberg lämnar kommentaren:
"Det är en bakvänd argumentation. Det här är ett exempel på att Sveriges kärnkraftsberoende är för stort. Det här visar att svensk kärnkraft har problem."

Nog är det lite överdrivet av DI att säga att Reinfelds uttalande retar centerprofiler. Möjligen är det frågan om ett litet stimuli. Och påståendet om kolissionskurs är väl också lite upphaussat.

Fälldin är uppgiven
Den 3 augusti funderade jag på hur Fälldin tänker kring på Maud Olofssons kovändning kring kärnkraften. Min kommentar var: Vad tänker Fälldin idag om Maud Olofsson idag? - Haralds jänta. I dagens DI ger svarar Fälldin. -Det är väl så att några nya sympatisörer har partiet inte fått genom den hållning man har haft och då lyder väl spelets regler att man får titta på något annat", säger Thorbjörn Fälldin.

Jag känner igen den här typen av svar. Det är den gamla mannens svar. Han som med ålderns rätt inte längre engagerar sig och som vill undvika konflikt för att inte uppfattas som patetisk.

Kärnkraften hör hemma i valrörelsen. Det handlar om miljöpolitik och viljan att finna alternativ. Men det är tråkigt hur frågan väckts till liv. Uppgifterna om risken för härdsmälta är ju nys. Det handlar om uppgifter från en person som inte kan tas för sanningsvittne. Min tveksamheter kring att en i detta sammanhang dubiös, så kallad expert, tagits som sanningsvittne har jag skrivit om den 5 augusti. Läs här.

Edit: Mina mellanrubriker i denna artikel skulle kunna kritiseras på samma grunder som jag kritisera DAgens Industri.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: