2006-08-13

Överdriv inte påståenden om dåligt språk

I dagens Aftonbladet skriver Anne Gjelstrup ett debattinlägg där hon påstår att man varje dag i pressen ser hur illa det är ställt med språket. Anne Gjelstrup menar att ett oändligt antal misslyckade skolreformer fått som resultat att den slappa, felaktiga svenskan förekommer överallt därför att det är så få som har lärt sig svenska grundligt.

Jag tycker att detta påstående är överdrivet. Visserligen är det många som skriver som krattor men att det är legio i media kan jag inte hålla med om. Jag har däremot en känsla efter 40 år som tidningsläsare att det alltid funnits en skara människor som upprört sig över "det dåliga språket". Och i alla tider har man funnit orsaken i en dålig skola, ett lättjefullt liv hos ungdomar och dåliga influenser från andra kulturer.

Min bestämda åsikt är att ett stort eget läsande leder till en bättre förmåga att läsa och där finns det väl i och för sig larmrapporter särskil_t när det gäller pojkar.

Att det i tidningar möjligen förekommer fler stavfel i dag måste nog tillskrivas att de ekonomiskt tuffare kraven gjort att färre personer producerar fler texter. Korrekturläsarna blir väl också ovanligare och ovanligare på redaktionerna.

Om jag nu skulle ta fram något positivt kan jag säga att vi idag har fler svenskar som har mer än ett modersmål. Kraven på de som skriver har ökat och vi vill ha korta kärnfulla texter. I arbetslivet ställs stor vikt vid förmågan att disponerara texter så att budskapet verkligen når fram. Vidare har kraven ökat på att förstå en text eftersom vi i så stor utrsäckning måste ta del av skriftliga instruktioner för att klara av dagliga uppgifter.

Men nej. Jag upprörs inte av den som skriver omständig i stället för omständlig eller att någon talar om öppenhjärtig när det heter öppenhjärtlig. Däremot imponeras jag av människor, särskilt journalister som i en sammanfattning eller ingress kan fånga oss läsare. Om vi av någon anledning inte hinner läsa klart har vi trots allt fått med oss en väsentlig text.

Det var inte bättre förr. Hoppas jag inte fick med några stavfel i denna text. Om så är fallet beror det på att allt ska gå så fort.

EDIT Den observante ser att jag verkligen klantt till det när jag skrev denna text. Givetvis heter det öppenhjärtig och inget annat. Läs kommentarerna. :)

Andra bloggar om: ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte stavfel som är det värsta, Per! De gör inte så mycket! Det är när strukturen fallerar (lunch mellan 12 till 13)eller när man börjar använda ord som "grymt" utan att fatta att det ÄVEN betyder otäck och elak. Det blir så urvattnat och fattigt till slut...

Anonym sa...

Hahaha. Det heter faktiskt "öppenhjärtig" och inte "öppenhjärtlig". Men det är OK. :-)

Per Westberg sa...

Bra anonymous
Jag vet ju att det heter öppenhjärtig men uppenbarligen kastade jag om orden. Det är väl det som kallas freudiansk felsägning.

Rätt kul misstag faktiskt. När besserwisser gör fel skall man hacka.

Förresten heter det inte besserwisser. Det heter wisserbesser. :)