2007-02-27

Audivisuella Audi


Enligt DN och Resumé kommer AUDI att sponsra Kungliga Operans satsning på Richard Wagners tetralogi - Nibelungens ring. De fyra operorna Rhenguldet, Valkyrian, Siegfried och Rangarrök har en total speltid på cirka 15 timmar och betraktas som ett av musikhistoriens mäktigaste och mest resurskrävande verk.

Resumé uppger att Operans publik är nära Audis målgrupp i övre medelklassen och Audi lockas givetvis av att få alludera på det egna varumärket som ju består av fyra sammanfogade ringar (Fyra operor om en ring). Men nu inställer sig frågan om ett verk av den något tunge Wagner verkligen för tankarna till sådana fräscha bilar som står på AUDIs modellprogram. Vem tänker på en Audi S6 med en 10-cylindrig FSI-motor på 420 hästkrafter efter att ha sett Brünnhilde sjunga "Ewig war ich, ewig bin ich" i sista akten på Siegfried?

Om urtyska Audi ska satsa på urtysken Wagner så tror jag att "Den flygande holländaren" passar bättre. Eller kanske Aida. Tänk själv Aida / Audi. Annars är operan i högsta grad en Audivisuell konstart.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: