Den kooperativa begravningskedjan Fonus har just nu en reklamkampanj i TV för att sprida kunskap om företagets webbplatser. TV-reklam måste vara ett enormt bra media för att marknadsföra begravningsbyråtjänster. Personligen tycker jag att det verkar vara en mycket bra tjänst som erbjuds. Att en konsument i enskildhet kan förbereda en del av det som ingår i en begravning är utomordentligt bra. Den som ska beställa begravningsbyråns tjänster kommer att vara mer förberedd inför mötet med begravningsentreprenören.
Bärande för reklam är att skapa känslor och där når verkligen Fonus sitt syfte. När människor talar om sorg blir ingen oberörd.
Men det finns något i reklamen som är stötande. I de två reklaminslag jag sett handlar det om kvinnor som berättar hur maken respektive brodern haft svårt i samband med sorgen. Man får en känsla av att dessa män inte riktigt velat ta tag i sorgen. Något säger mig att man inte ska tala om hur andra människor upplever sorg. Fonusreklamen innebär således ett stort integritetsintrång. Den är inte respektfull.
Andra bloggar om: sorg
2007-02-03
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar