2007-02-22

Extensiv bibeltolkning

1 Mosebok 3:14-15
Då sade Herren Gud till ormen: ”Du som gjorde detta, förbannad skall du vara, utstött från boskapen och de vilda djuren. På din buk skall du kräla och jord skall du äta så länge du lever. Jag skall väcka fiendskap mellan dig och kvinnan, mellan din avkomma och hennes. De skall trampa på ditt huvud och du skall hugga dem i hälen.”

I ögonvrån såg jag alldeles nyss ett sådant där ring-inprogram på TV4. Genom att skicka ett SMS för 9:90 har man chansen att få komma fram och gissa på ett ord eller få en fråga.

En kvinna fick frågan. -Vilket djur lurade Eva att äta av det förbjudna äpplet.

Svaret blev: -En ekorre

Eftersom ormen bestraffades med att få kräla resten av sitt liv för att ha lurat Eva inställer sig den intressanta frågan. -Hade ormen ben när den lockade Eva?

Svaret finns på bibelsajten. Klicka här

Andra bloggar om:

4 kommentarer:

Anonym sa...

Pst, Darwin upptäckte evolutionen för mer än 150 år sedan...

Anonym sa...

Evolutionsläran ansluter jag mig till.

Anonym sa...

Här har nordisk mytologi mixats med bibelberättelsen.

Ekorren bör vara Ratatosk. Den lilla ekorren som springer upp och ner längs med världsträdet Yggdrasils stam.

Ratatosk är budbäraren som har tillgång till alla världarna, och snabbt som en blixt kan han förmedla bud från Örnen Hräsvelg i Yggdrasils topp ner till draken Nidhögg vid dess rot - och tillbaka upp igen.

Per Westberg sa...

Ratatosk? Det låter som en bloggare.

Jag får nog läsa på Snorres Edda.