I dagens Aftonbladet, liksom i Expressen, skriver man om en så kallad känd artist som ertappats med att använda kokain. I Aftonbladet har man en pixlad bild och fotografens namn anges som "ÅNGERFULL". Detta efternamn förekommer inte i Sverige även om det låter som ett gammalt soldatnamn.
Är detta en ny trend på redaktionerna?
Att redaktionerna ibland har roliga upptåg när det t.ex. gäller rubriker vet jag men att ange en fotografs namn på detta sätt är onekligen något nytt.
Varför gör då Aftonbladet på detta vis? Är det en liten protest från personalen att man överhuvudtaget använder pixlade bilder i sådana här sammanhang? Denna bild är ju en kraftigt beskuren detaljbild och kanske vill inte fotografen kännas vid sin tidigare bild. Ett motiv kan givetvis vara att man vill försvåra för nyfikna att spåra den ursprungliga bilden.
På den utmärkta webbplatsen Tidningen i Skolan kan man läsa om maskade eller pixlade bilder.
Så här slipper man debatten om allmänintresset
Att den ursprungliga och omaskade bilden redan nu på morgonen spridits på Internet verkar dock inte göra Aftonbladet bekymrade. Man slipper ju snacket om allmänintresset.
Om kokain
Personligen tycker jag att kampanjen Knark är bajs som just nu körs på MTV är bra narkotikainformation. Bakom kampanjen står "Mobilisering mot narkotika - Narkotikapolitisk samordning".
Andra bloggar om: media, narkotika
2006-07-21
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar