2006-07-14

Fattiga familjer finns och glasögon en rättighet




För 39 år sedan, sju år gammal, fick jag glasögon. Besöket hos optiker Simson i Högdalen orsakade säkert ett stort hål i pappa brandförmannens plånbok. Några extrapass som taxichaufför för honom skulle jag tro. Men utan glasögon hade jag nog varit ganska handikappad. Sannolikt hade jag knappt kunna läsa. Eftersom jag är astigmatiker hade synfelet förvärrats utan korrektion.

Barnhjälpsföreningen Majblomman berättar i ett pressmeddelande att allt fler hör av sig till Majblomman för att få bidrag till glasögon, mediciner och hjälpmedel. Barn som inte får hjälp att rätta till hinder i form av grå starr, brytningsfel eller skelning utvecklar inte synskärpan och detta kan inte rättas till senare i livet.

Det är självklart att barn med funktionshinder ska få hjälpmedel såsom hörselapparat och rullstol. Men det är inte självklart med glasögon.

Kanske är fastighetsskatten inte så viktig för mig när det kommer till sak.

Här är en länk med Majblommans rapport och redogörelse för hur partiledarna kommenterade detta under Almedalsveckan.

Andra bloggar om: , ,

1 kommentar:

CV sa...

Bra inlägg. Konstigt att det där med glasögon inte alls verkar finnas med på några partiers agendor.
Det är ju väldigt dyrt med glasögon och säkert svårt för många barnfamiljer att ha råd.
RS
kulturbloggen.com