2006-07-07

Patriarkala kritiker av Ohly -SKÄMS

Vänsterpartiets ledare Lars Ohly kritiseras idag för att han, trots ett motstånd mot friskolor, har en dotter som går på en friskola. Debattörer och politiker står på rad för att kritisera Ohly som sägs vara inkonsekvent.

Skäms ni som kritiserar Ohly för detta.
Det handlar om en 17-årig flicka. Skall inte hon få bestämma något om sin skolgång. Om hon väljer att få vara moderat eller vad som helst skall hon få vara det. Jag respekterar mina barns ställningstaganden till religion och politik. Jag har inte som ambition att pådyvla dem mina åsikter. Om jag inte missminner mig är Lars Ohly frånskild. Är det inte rimligt att modern till Lars Ohlys fru också får lägga sig i skolgången för sina barn. Ni som kritiserar Ohly är patriakala.

Barn måste givetvis inte följa sina föräldrars åsikter. I en familj behöver man inte dela politisk uppfattning. Har man inte förstått det lever man inte i 2000-talet.

Listan över personer som bekräftar undantaget är lång. Den socialdemokratiske politikern i Norge, Gro Harlem Brundtland är gift med en konservativ politiker, den moderata riksdagsmannen, framlidne, professor Gunnar Björk, var son till en socialdemokratisk riksdagsman, högerledaren Gunnar Heckscher har en son (Sten) som varit socialdemokratisk minister. Den socialdemokratiske statssekreteraren Annika Söder är dotter till den centerpartistiske utrikesministern Karin Söder.

Låt Lars Ohlys familj var i fred.

Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Felicia var 15 när hon gjorde valet av sin gymnasieskola. Tycker du inte att en far har en del att säga till om en en fjortis vägval i livet?

Dottern är dessutom med i Ung Vänster som är emot friskolor... hela familjen är dubbelmoralens mästare.

Per Westberg sa...

Jag tycker att uttrycket fjortis är lite nedsättande och slutade använda detta som 17-åring.

Visst har en far liksom en mor en del att säga till om när det gäller barnens vägval. Men om barnet är 15 år skall deras egen vilja respekteras. Om man har en pappa som heter Lars Ohly får man nog anpassa sig till både det ena och det andra ändå.

Jag har fått för mig att Fryshuset är ett rätt radikalt ställe. Det är inte dubblemoral att följa regelverket i det system man lever i. Medborgarskolan var tidigare närstående moderaterna trots att partiet inte var särskilt begeistrat i det statliga och kommunala stödet till folkbildningen.

Anonym sa...

Hallo I absolutely adore your site. You have beautiful graphics I have ever seen.
»