2006-07-25

Varför vet man inget om Polen?

Nu är det Polen som gäller. Det senaste veckorna har jag försökt att ha örnkoll på vad svenska media rapporterar. Knappast någonting annat än att vårt broderland i söder har fått en premiärminister som är enäggstvilling med presidenten. Detta faktum kan möjligen vara ett argument för monarki eftersom sannolikheten för att statschefens syskon engagerar sig i politiken är minimal. Att de båda bröderna har varit barnfilmstjärnor är också ett intressant faktum men det totde inte röra sig om den polska dubbningen av bröderna Lejonhjärta.

Nåväl. Jag känner mig inte tillräckligt påläst för att ta en politisk diskussion med någon polack. Men när jag kommer till Tyskland skall jag snacka läkarstrejk, Angela Merchel och givetvis ge ett utlåtande över den politiska inriktningen som Tysklands familjeminister Ursula von der Leyen står för.

Man skall synpunkter på allt.

Inga kommentarer: