2006-09-24

Marcus Birro gör favorit i repris

Poeten, författaren och krönikören Marcus Birro, född 1972, gör i dag på debattsidan i Aftonbladet ett utfall mot poeten, författaren, chefredaktören och kulturskribenten Göran Greider, född 1959. Vad debattartikeln egentligen handlar om har jag svårt att förstå men Birro konstaterar att den folkliga litteraturens fanbärare ofta är hycklande falska och överpösigt jättetrötta.

Birro tycks besviken över att Greider i positiva ordalag har recenserat poeten Daniel Boyaciglou och Birro använder utropstecken när han skriver:
Han påstår till och med att Boyaciglou inte recenseras fast man samma dag (!) kan läsa en annan recension om samma bok i Dagens Nyheter och inom några dagar i
ALLA de stora tidningarna.

Jag vet inte vilken tidsuppfattning Birro har! Men om Greider har konstaterat att Boyaciglou inte recenserats och en recension införs samma dag som Greiders artikel publiceras har väl Greider inte haft fel? Eller tror Birro att Greider skall kräva att pressarna stoppas då en av hans teser visat sig felaktig samma dag som den skall tryckas.

Favorit i repris
En sak vet jag dock. Birros debattartikel publicerades i Mora Tidning redan den 9 september 2006. Aftonbladets och Mora tidnings debattredaktör måste bli besvikna över hur Birro strör sina alster på debattredaktionerna. Risken är stor att han nu kommer att refuseras när han vill publicera debattinlägg.

Annars är det inget fel på Marcus Birro.

Andra bloggar om: , ,

9 kommentarer:

Sven Elander sa...

Birro gör sig alltså skyldig till en "dubbelpublicering", riktigt dålig stil. Jag förstod inte heller vad han ville ha sagt med artikeln. Kanske ville han bara bråka lite. Eller så är alltihop bara ett enda postironisk practical joke.

Per Westberg sa...

Jag tror nog inte att detta är början på en stor litterär frejd. För detta är Göran Greider allt för cool.

Anonym sa...

vad trötta ni är...
postironisk vad?
jag tycker inte om ironi
cool är nog det sista greider är
men däremot högfärdig nog att vägra svara

och eftersom artikeln var publicerad i lilla falu-kuriren, aftonbladet visste om det, och greider vägrade svara på det ( det kommer han nog vägra nu också) ser jag inga problem i att trycka den i "hans egen tidning"...dessutom sade kultursidan nej till den, de säger nej till allt jag skriver så debattsidan är enda forumet...så ni tycker det är coolt att vägra svara...ja...och så stannar den unkna luften kvar i de kulturella rummen..grattis...marcus birro

Per Westberg sa...

Marcus
Om man, i likhet med dig eller Greider, är en känd kulturperson föreställer jag mig att det är omöjligt att svara på allt. Jag vet inte om ett svar från Greider skulle få "den unkna luften" att pysa ur de kulturella rummen. Däremot vet jag att din artikel gjort mig nyfiken på både dig och Daniel Boyaciglou.

Greiders dikter om katter och PPM:s oranga kuvert är klockrena.

Jag vet numera också att Falukuriren, Mora Tidning och Ludvika tidning i princip är samma tidning.

Sven Elander sa...

Nu är det ju så att 99 procent av Sveriges befolkning aldrig blir publicerade vare sig på Aftonbladets kultursida eller på debattsidan, vilket är ett viktigt perspektiv att ha i bakhuvudet när man beklagar sig för att inte nå ut med sina texter. När det gäller innehållet i texten så förstår jag absolut känslan av att den sjävutnämnda tyckareliten kliar varandra på ryggen. Men det är en poäng som jag tror dränks i hatattackerna.

Karl sa...

Ska du lukta på glöggen pojk..?

Helt suverän artikel Marcus! Jag förstår precis vad du menar! I varjefall inbillar jag mig detta och har därför dristat mig att göra en liten tolkning av ditt utspel på mitt eget, som vanligt kreativa vis:

Bland Kejsare i Nya Kläder

Anonym sa...

Varför skulle Greider gå i svaromål? Han har väl annat att göra än att ägna sin tid åt uppblåsta rättshaverister som Marcus Birro. Dessutom handlar Birros text inte om något särskilt, den saknar mål. Han gör som vanligt enskilda exempel till en tendens. Tramsigt. Birro ägnar sig åt självmytologi, han är den sanne arbetaren, konstnären, människan... och är så autentisk att han nästan gör i brallan.

Anonym sa...

gus..
så fort man lämnar ghetto blogg världen och tar ett enda steg ut i den riktiga, och vågar stå för vem man är med sit namn och sitt kall, då är man en "uppblåst rätthaverist..."

jag har aldrig påstått något av det du anklagar mig för men jag antar det är lätt att sitta i sitt lilla mörker och låta fördomar om person styra sitt tänkande och sina naiva, fördomsfulla domar...

självmytologi?
tja, dra ett varv i mina skor...
men det vågar du väl inte...

fege fan

Anonym sa...

Daniel har släppt 3 böcker innan den senaste "Fint som snus"...dom vart inte recenserade. Det var väl självklart dom böckerna Göran menade...eller?

Sen tycker den där Marcus Bittro kan ta och daska upp sig lite å sköta sig själv!