2006-09-21

Omsorg om motståndarpartierna

Ledarskribenten Åsa Petersen på oberoende socialdemokratiska Aftonbladet skriver i dag en artikel med rubriken "Släpp taget Leijonborg". Åsa Petersen menar att det är det dags för folkpartiet att släppa taget om Leijonborg. - Ett framtida återupprättat folkparti klarar sig betydligt bättre utan honom. Socialliberalerna Birgitta Ohlsson och Birgitta Rydberg är däremot nödvändiga krafter i förnyelsen, säger Åsa Petersen.

Förvisso instämmer jag i Åsa Petersens analys men är det inte lite rörande att politiska analytiker på ledarsidorna har sådan omsorg om motståndarpartiernas väl och ve?

Andra bloggar om:

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är möjligt att fp-ledaren Leijonborg är duktig, karismatisk o påläst live, men han går inte riktigt hem i media, han blir liksom streberaktig.

En kvinna på fp-ledarposten vore perfekt! Det finns ju en chans för fp att nischa in sig på kvinnofrågor nu när fi har sänkt hela konceptet med ett feministparti för decennier framåt. Inget annat parti driver de frågorna i dagsläget så här finns säkert väljarstöd att hämta.

Per Westberg sa...

Cecilia Malmström

Peter Olevik Dunder sa...

Jag kan hålla med om att liberal feminism inte syntes så väl i valdebatten men att som svar på det bara leta efter en kvinnlig partiledarkandidat är lika fel som att bara leta efter en manlig.

Individer inte kvinnor eller män är det som är viktigt för mig som liberal.

Anonym sa...

Asch, jag försökte bara hjälpa till med lite strategiskt tänkande. Men eftersom jag inte är folkpartist så får jag väl önska att Ni behåller "Leijonkungen" :-))