2006-09-23

Värdet av bananreklam

Nicke Nyfiken mumsar på Doles bananer
Aftonbladet och SvD berättar den 23 september att Konsumentverket nu tar upp ett samtal med produktionsbolaget bakom den nya filmen "Apa i sikte" Nicke Nyfiken. I en scen framgår det tydligt vilka bananer som är godast och detta innebär en smygreklam riktad mot barn.

Konsumentverket har rätt
Konsumentverkets tolkning är klockren. Även om det i Sverige inte finns något generellt förbud om marknadsföring mot barn gäller enligt 5 § marknadsföringslagen (1995:450) att alll marknadsföring skall utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring. Är reklamen riktad mot barn är kraven givetvis högre. Dessutom skriver Internationella handelskammaren, ICC, i sina riktlinjer om marknadsföring av mat och dryck:
ICC menar att barn utgör en målgrupp med en mer begränsad kapacitet att bedöma information i reklam, vilket är anledningen till att det i ICC:s riktlinjer och koder ingår specifika bestämmelser om marknadsföring riktad mot barn.

Bananreklam är en chimär
Jag ifrågasätter dock om bananreklam verkligen kan nå sitt syfte. I matbutikernas diskar finner man sällan mer än ett av de stora bananmärkena. Mor och far slipper därför tjatet från barnen att välja Dole i stället för Chiquita. Möjligen kan reklamen leda till att barnen tjatar på köpmannen att ta in Doles bananer och då når givetvis Dole sitt syfte.

Frågan är om inte reklamen mest slår tillbaka mot Dole själva. Vad har detta företag för hygiensäkerhet när en apa tar sig in i magasinen för att mumsa? Dessutom vet alla att apor inte är några gourmetexperter. De äter ju löv vilket ofta smakar pyton.

Nicke Nyfiken äter rättvisemärkt
Personligen tycker jag att Nicke Nyfiken och vi andra skall äta rättvismärkta bananer.

Andra bloggar om: ,

1 kommentar:

Per Westberg sa...

Jag gillar Nicke Nyfiken. Kolla hur han härjar på http://www.dole.com/Promotions/CuriousGeorge/dvd.jsp