2008-12-27

Danska biskopar sätter ned foten


För två år sedan bildades bland präster och församlingar i Danmark en medlemsorganisation som tog sig namnet Evangelisk Luthersk Netværk. Nätverket, som i danska tidningar beskrivs som högerkristet, bildades i protest mot välsignelse av partnerskap. En annan avgörande händelse var den så kallade Grosbøll-sagen. Thorkild Grosbøll var en dansk sognepræst som orsakade rabalder runt 2003 då han förklarade att han inte trodde på gud. Småningom avlade Grosbøll sin prästlöften på nytt men 2008 slutade han som präst vid 60 års ålder.

Att det finns olika fromhetsriktningar i en evangelisk-luthersk kyrka är knappast unikt men Evangelisk Luthersk Netværk har utmärkt sig så tillvida att de erbjudit präster och församlingar en tillsyn som alternativ till den som utförs av danske folkekirkens biskopar. Tio präster påstås ha nmält sig till denna tillsyn.

Men vid de senast Biskopsmötet i Danmark uttalades att det inte är tillåtet för en präst att ta tillsyn från annat håll. Evangelisk Luthersk Netværk väljer nu att justera termen tillsyn och talar i stället om vejlederordning (vägledning).

Fortsättning lär följa. Men nog är det egendomligt att de som står bakom Evangelisk Luthersk Netværk inte väljer att bilda en egen kyrka när man nu uppenbart inte vill stå under sina biskopars tillsyn.

Evangelisk Luthersk Netværk

Kristeligt Dagblad, Biskopper sætter kirkelig højrefløj på plads
Politiken, Biskopper bremser kirkelig højrefløj

2 kommentarer:

Leif Ekstedt sa...

Vi har ju en egen kyrka som klarar saken med "väjningsmöjlighet".

Antingen har man väl en grundad tro
då ingen väjningsplikt behövs. Då
får de som inte tycker som Svenska Kyrkan börja jobba annorstädes.

Att fylla kyrkor behöver inte innebära att tron förflackas.
Kanske en aning färre politiker i Kyrkomötet skulle göra susen?

Anonym sa...

Kommentar till artikeln om de danska prästerna

Det är ett gammalt mönster och alltså inget att förvåna sig över att protesten så att säga sker inom kyrkan. Man vill inte lämna eftersom man fortfarande följer sina vigningslöften. Kyrkan är inget företag eller politiskt parti som man kan lämna hursomhelst för att bilda eget.

Kyrkan vilar ju på sina grundläggande dokument och om man som präst upplever att man fortfarande tror och handlar i linje med dem medan kyrkan rör sig ifrån dem så är det inte konstigt att det blir så här.

Desto viktigare tycker jag det är att reflektera över hur det kan gå så långt. Två saker skrämmer mig. Det första är att man i den kyrkliga debatten ogenerat blandar samman prästers förkunnelse och telogi med den personliga känslan. Ett banalt exempel: Om meterologen säger att vädret den närmsta tiden blir besvärligt är det hans tolkning av data. Även om många andra meterologer lovar sol skulle ingen komma på tanken att klandra honom personligen för att han meddelar sin tolkning. Om vi visar den repspekten för en meterolog, hur mycket mer borde vi då inte respektera dem som vi kallat till präster när de i trohet mot sitt samvete meddelar vad de tolkar som Guds vilja. Det är alltså inget de hittat på själva bara för att djävlas.

Det andra som skrämmer mig är hur kyrkan använder maktmedel för att manövrera ut minoriteter. Jag menar att detta sprider sig ner genom hela organisationen och är en starkt bidragande orsak till att Svenska Kyrkan har så stora arbetsmiljöproblem. På det lokala planet är det inte ovanligt att man köper ut präster för stora belopp av skattebetalarnas pengar, bara för att man inte delar prästens teologi och bibelsyn.

Jag är ledsen för de splittringar som blivit de senaste åren och kan inte förstå hur Svenska Kyrkan kan ta så lätt på bakgrunden till att människor tappar förtroende för sina andliga ledare.

Gustav