2008-12-23

F.d. lokförare får julklapp

Som järnvägsfreak och förutvarande lokförare är det väldigt jobbigt att tågtrafiken inte funkar. Det smärtar när det man tror på inte funkar. Denna höst har det varit färre tågresor än vanligt men dessvärre har de längre turernna inte varit förknippade med angenäma resupplevelser. Förutom försenade och skitiga tåg har det känts egendomligt att man i reklamationer till SJ Kundtjänst tvingas lämna ifrån sig personnumret. Medan statliga myndigheter som Radiotjänst i Kiruna klarar sig utan personnummer är det uppenbart att SJ AB ser en välsignelse i att få in personnummer.

Jag är inte överdrivet skraj för personnummer men ser ett fattigdomsbevis i att man bygger system som bygger på personnummer. Inte blir jag mer trygg med SJ när jag läser att Datainspektionen kritiserar SJ för att behålla kunduppgifter under orimligt lång tid.
I november åkte jag från Vänersborg och hade en närmast bisarr upplevelse. Den 14 november skrev jag hur SJ drabbats av delirium tremens. Delirium tremens betyder ju något i stil med darrande urspårning. Läs här. Även om det bär emot klagade jag på resan men fick efter ett par veckor ett korrekt svar (se ovan) att tåget inte var tillräckligt mycket försenat för att kunna inkluderas i resegarantin. Men eftersom resan i första klass var ett stort skämt klagade jag, mot min inre övertygelse vidare.
Och idag fick jag en julklapp från SJ. SJ AB beklagar de problem som uppstod i samband med min resa. Och givetvis ersätter man "den komfortbrist som uppstod i samband med resan". Jag, eller egentligen min arbetsgivare*, får 250 kronor i värdecheckar.
*- Min anmärkning
Brevet avslutas:
Önskar dig varmt välkommen omboird som resenär hos oss på SJ AB i framtiden.
Jag lovar. Jag kommer tillbaka. Tåg är tåg om än driftat av SJ AB. Tåg är bäst. Någon gång blir det bättre.

1 kommentar:

jag sa...

Ja, det går ju inte att göra det sämre i alla fall! *ler* Är lite anti SJ själv och flyger hellre om det går. Förstår du lider om du gillar järnvägar. Tänk om vi kunde få lite konkurrensutsättning på våra järnvägsspår, alltså även för hela SJ? Undrar om det skulle göra det bättre - i Sthlm har ju Sthlmståg fått mkt bra kritik. För att kanske glädja dig lite och för att bejaka barnet i mig får jag påpeka att SJ AB blir nåt "kul" baklänges, något jag brukar roa mig med att tänka på när jag är förbannad på densamme. God jul!