En lokförare på DSB First har tagits ur tjänst efter att ha fotograferat under färd och lagt ut bilderna på sin privata facebooksidor. En annan förare har stängts av sedan han eller hon gett företagskritiska synpunkter i kommentarer på Facebook. DSB First kör Öresundstågen som jag tycker det är helt okej att åka med. Om lokföraren skulle ta någon bild från förahytten upprörs jag inte.
DSB Firsts kommunikationsdirektör Irene Lippold uppger att de två förarna har åsidosatt säkerheten på tågen genom att fotografera under färd. Enligt uppgift handlar det om bilder på trasiga skyltar och växlar.
– Det finns bilder som visar att man inte prioriterat säkerheten ombord. Bland annat har man fotograferat från hytten medan tåget rullat. Därför måste vi nu göra en utredning.
Om DSB First gör rätt vet jag inte. Avstängning är en ganska ingripande åtgärd när man utreder disciplinära förhållanden. Om förarna har uppsåt att skada sitt företag är det inte acceptabelt men att åberopa säkerhetsskäl känns ganska överdrivet. Det är nog inte ovanligt att lokförare i Skåne, helt enligt regelboken, kör 180 km/h timmen med full dimma framför förarrutan. Säkert händer det också att lokföraren tittar i tidtabellen eller kanske spanar in den vackra Öresundsbron.
Att som lokförare knäppa en bild under körning är inte att jämföra med bussförare som sitter och sms:ar. Om DSB-First har andra synpunkter på de avstängda lokförarnas lojalitet och lämplighet bör man nog berätta det och inte hänvisa till tveksamma uttalanden om säkerheten.
Hellre en lokförare som fotograferar än tåg som underhålls bristfälligt.
SvT, Lokförare avstängd för tågbilder
ST-press, Järnvägsanställda avstängda
Nyhetsbyrån, Facebookbilder fick anställda avstängda, Sydsvenskan, Skånska Dagbladet
4 kommentarer:
Tack för ditt stöd, jag jobbar som ombordare på öresundstågen och bra vän med båda dessa (en lokförare och en driftledare). detta är två människor som ställt upp för företaget och jobbat mer övertid än tillåtet förra året. Ang bilderna som är tagna under färd vill jag påpeka att info till oss gällande tågtrafik skickas ut som sms på våra tjänstetelefoner och dessa måste vi läsa omgående vilket är lika illa isf under tiden man kör tåg, lokföraren måste även kunna fylla i eventuella papper ifall ngt oväntat skulle dyka upp, detta också under färd. Att företaget trycker på den punkten är bara för att de måste ha nånting ifall de skulle ifrågasättas, detta företag briset mot säkerheten jämn och ständigt, dom kände sig bortgjorda, det är vad allt detta handlar om. Att ett tak på ett tåg trillar in är väl knappast hemligt? Det är ganska svårt att hålla de utom syn och hörhåll för resenärerna speciellt när dom får taket på sig. Nej dsb first måste börja värna mer om sin personal, de finns en anledning till varför personalen inte trivs.
Sen glömde jag säga att det bara är den ena av dessa två som fotograferat, den andre blev avstängd för han kommenterat ett inlägg och kritiserat företagets arbete, vilket jag mer tyckte man kunde se som fakta, så har alltså inte gjort ngt egentligen så allt handlar om att dom tyckte de va pinsamt
Fega osäkra chefer som kanske själva har skavanker försöker skugga företaget brister med hot. Små män i för stora kostymer - eller kvinnor med för stora pretentioner?
Öresundstågen är hemska, bullriga och skakiga så man är rädd att de inte ska hålla ihop hela vägen mellan Karlskrona och Malmö. Obekväma och alltför ofta med fel på toaletterna. Att de vill tysta sina anställda gör det ju inte bättre.
Skicka en kommentar