2007-01-19

Daktyloskopi* på flyget

Tidig morgon på Malmö Sturup med premiär för att resa på fingret.
Den identifiering av resenenären som görs nu för tiden är till för att garantera att den som checkar in bagage verkligen sätter sig på flygplanet. I morse fick jag åka på pekfingret genom att jag först i samband med bagaginlämning fick lägga höger pekfinger på en scannner. När jag sedan kom till gaten lästes åter mitt pekfinger av och jag kunde tryggt gå på planet.

SAS meddelar att fingeravtrycket raderas efter resan.

Daktyloskopi är läran om fingeravtryck. Ordet kommer av grekiskans daktylos som betyder finger och efterleden -skopia som innebär betraktande.

I övrigt log jag när jag köpte Sydsvenskan och Skånska Dagbladet. När expediten scannade tidningarna stod det "nästa artikel" i kassapparatens display. Nästa artikel passar ju bra när det gäller en tidning.

1 kommentar:

Anonym sa...

Själv har jag åkt med tummen en gång.