2007-01-12

Ändrade SvD sin webbplats?

Jag hade tänkt ut en, som jag tycker, intelligent reflektion om detta med de försvunna tsunamibanden som inte försvann. Min källa var Svenska Dagbladet som refererade till Katastrofkommissionens ordförande, hovrättspresidenten Johan Hirschfeldt. SvD: s artikel byggde på, som jag uppfattade det, de uppgifter som under kvällen delgetts av TV4. Kanalen påstår att regeringskansliets mejltrafik från tsunamikatastrofen är komplett. Vi kan alltså glömma insinuationerna att någon företrädare för den tidigare regeringen beordrat att vissa band ska undanskaffas. En teori som låter lite väl konspiratoriskt enligt mitt synsätt. Hur skumt man än tycker det är med statssekreterare Danielssons förehavanden.

Artikel försvann
När jag så ska skriva min bloggartikel är den artikel i SvD:s som givit mig inspiration borta. I stället publicerar man en artikel med rubriken - Ännu oklart om tsunamiband. I denna artikel är det inte Johan Hirschfeldt som uttalar sig om tsunamibanden. I stället säger SÄPO:s informationsdirektör Anders Thornberg att man inte är färdiga med förundersökningen och att det inte går att dra några säkra slutsater ännu.

Dröm?
Drömde jag att SvD hade en artikel med helt annorlunda anslag under en kort tid? '

Andra bloggar om: ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hirschfeldt sa aldrig något om att bandserien skulle vara komplett. Tvärt om vägrade han svara på den frågan. Vad han sa var ordagrant:

- Det handlar om backup-band och de har återställts. Materialet innehåller information som är läsbar och som jag i dag har redovisat för kommissionen.

Vad TV4 hänvisar till för sina påståenden är anonyma säpo-käller. Påståendena tillbakavisas av informationsdirektören på SÄPO.

Jag tror TV4 (som vanligt) varit lite för snabba på avtryckaren.

Per Westberg sa...

Tack Björn
Att det var backupband det handlade om har vi vetat ända sedan regeringen gjorde polisanmälan den 16 november.

Du har nog rätt i att avtryckarknappen knappen gick av lite tidigt på TV4. Men hur var det på SvD?

Anonym sa...

Antingen har vi drömt samma dröm eller också läst samma artikel på SvD. Jag har nämligen samma minnesbild som du av artikeln som låg ute ett tag men sedan ändrades.